ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER MENOPOZDA BESLENME NASIL OLMALI?

MENOPOZDA BESLENME NASIL OLMALI?

Menopoza geçiş durumunda karşılaşılacak değişimler hakkında bilgi veren Diyetisyen Gülçin Işık, menopoz döneminde istenmeyen semptomlara karşı neler yapılması gerektiğini anlattı.
Menapozda beslenme

Menopoz (menarş + pause) tamamen fizyolojik bir süreç olup hayatın farklı renkleri, tatları ve özellikleriyle güzel ve uzun hayatın bir parçasıdır.
Menopoz sonrasında insan fizyolojisiyle ilgili, kadın fizyolojisiyle ilgili ve yaşam dönemi fizyolojisiyle ilgili belirgin değişiklikler olması nedeniyle önceki hayatın beslenme ve yaşam biçimini değiştirmek ve düzenlemek gerekir.


Hormonal değişikliğin etkin olması sonucu kalp damar hastalıklarını koruyucu diyet, tansiyon ve kolesterol düzeylerini yükselmesini engelleyici diyet, kemik erimesi ve deri yaşlanması engelleyici diyet ve yaşam biçimi değişiklikleri özellikle göz önünde bulundurulmalıdır.
Menopoza geçiş durumunda; kilo alma, düşük enerji, düşük cinsel dürtü ve ruh halindeki değişiklikler gibi istenmeyen semptomlarla karşı karşıya kalmamak için neler yapılmalıdır? Bu semptomları minimuma indirmek için nelere dikkat edilmelidir?


Menopoz Döneminde Neler Yapılmalı?

  • EGZERSİZ YAPMAK

Standart aktivitelerin yanında pelvik bölge kaslarını çalıştırmaya yönelik squat, kalça bölge kaslarını kasmak, alt karın ve pelvik bölge kaslarını çalıştırılması gerekir.


  • BİTKİSEL PREPARATLAR

Menopozda östrojen düzeyi düştüğü için fitoöstrojen (bitkisel österojen içeren gıdalar) desteği önemlidir.


  • TUZSUZ BESLENME

Tansiyon kontrolünü kolaylıkla sağlamak amaçlı sodyum klorür (sofra tuzu) yerine özellikle kalsiyum potasyum ve magnezyum tuzları önerilir.


  • KULLANILAN YAĞLAR

Doymamış yağ oranı yüksek, özellikle kalp damar sistemi hastalıkları açısından koruyucu ve risk artışını engelleyen akışkan yağ, vücut sıcaklığında eriyen yağlı beslenme.


  • KEMİK VE EKLEM SAĞLIĞI DÜZENLEMEK

Kemik kırığı riskini azaltmak amaçlı kalsiyum ve protein (kolajen) içeriği zengin gıdalarla beslenilmesi önerilir.


Menopoz Döneminde Oluşan Değişiklikler Nelerdir?

  • Cilt Değişiklikleri: Deride incelme, gevşeme, yaraların geç iyileşmesi, damarların belirgin hale gelmesi, morluk oluşumu.
  • Psikoendokrin Değişiklikleri: Sinirlilik hali, baş ağrısı, depresyon, uyku bozuklukları, halsizlik, aşırı terleme.
  • Üregenital Değişiklikler: Östrojen eksildiğinde vajen epiteli incelir. Bu nedenle mikroorganizmaların üremesi için uygun hale gelir.


Menopozda Beslenme Nasıl Olmalı?

  • Öncelikle kemiklerin gelişmesi ve hastalıkların önüne geçilmesi için her yaş döneminde yeterli kalsiyum alınmalıdır. En iyi kalsiyum kaynakları süt ve süt ürünleridir. Bunun dışında kuru baklagiller, pekmez ve yeşil yapraklı sebzeler de kalsiyum içerir.
  • Vücudun D vitamini ihtiyacı karşılanmalıdır. Kışın öğle saatlerinde, yazın ise kuşluk ve ikindi vakitlerinde güneşlenilmelidir.
  • Mineral içeriği yüksek olan sert sular tercih edilmelidir.
  • Aşırı posa, protein ve fosfor tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • Aşırı tuzlu ve yağlı yiyeceklerden kaçınılmalıdır. Menopoz sonrasında vücut kilo almaya daha yatkın bir hale gelir. Bu nedenle yağ tüketimi en aza indirilmelidir.
  • Sigara ve alkol içilmemelidir.
  • Hareketsizlikten uzak durulmalı, gün içinde tempolu egzersizler yapılmalıdır.
  • Menopozdan sonra aşırı zayıflamak da olumsuz sonuçlara neden olur. Bu yüzden vücut kitle indeksi 25'in altına inmemelidir.


Menopoz Semptomlarının Tedavisinde Kullanılan Bitkisel Çözümler

  • Ginseng: Kan akımı ve cilt bakımını arttıran ginseng, menopoz döneminde kullanılması gereken bitkilerden biridir. Ginseng nasıl kullanılır yazımızdan, daha detaylı bilgiye sahip olabilirsiniz.
  • Meyan Kökü: Mide, bağırsak ve kabızlık gibi şikayetleri önemli ölçüde azaltır. Meyan kökünün kullanımına göz atmayı unutmayın.
  • Çuha Çiçeği: Ateş basması, sıkıntı vb. menopoz semptomlarını azaltır. Çuha çiçeği faydaları yazımızdan çuha çiçeğinin nasıl kullanılacağına dair bilgi edinebilirsiniz.
  • Tatlı Patates: Lif içeriği yüksektir. Selülit oluşumunu azaltır. Deride leke oluşumunu önler. Tatlı patates nasıl tüketilir yazımızdan tatlı patates hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz.
  • Ahududu: Antioksidan içeriği yüksek olan ahududu, yaşlanmayı geciktirir. Özellikle regl, hamilelik ve menopoz döneminde destekleyici bir besindir. Ahududunun faydalarına burada ulaşabilirsiniz.
  • Sarı Kantaron: Hücrelerin yenilenmesini arttıran sarı kantaron, yaraların iyileşmesini de hızlandırır. Sarı kantaron yağı nasıl kullanılır yazımıza göz atmayı unutmayın.

Önemli Not: Bitkisel ürünler, kişiler üzerinde farklı reaksiyonlar gösterebilir. Kullanmadan önce doktorunuza danışın.


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!