ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME PROTEİN İÇEREN BESİNLER NELERDİR? 14 PROTEİN DEPOSU BESİN

PROTEİN İÇEREN BESİNLER NELERDİR? 14 PROTEİN DEPOSU BESİN

Memorial Ataşehir Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uz. Dyt. Gözde Akın, protein içeren besinler hakkında bilgi verdi. Peki, protein içeren besinler nelerdir, protein neden gereklidir? İşte protein yönünden zengin 14 besin:
Protein içeren besinler nelerdir? 14 Protein Deposu Besin

Sağlıklı bir beden için, vücudun belirli yapı taşlarına gereksinimi vardır. Vitamin, kalsiyum, mineral ve sudan sonra en çok miktarda bulunan protein sayesinde, vücut daha dinç ve sağlıklı olacaktır. Peki, protein içeren besinler nelerdir? Memorial Ataşehir Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uz. Dyt. Gözde Akın protein yönünden zengin 14 besini ve proteinin faydalarını yazdı:

Protein Neden Gereklidir?

  • Vücutta sudan sonra en çok bulunan madde proteindir. İnsan vücudundaki gelişimlerin yerinde ve sağlıklı olabilmesi için, gün içinde belirli bir miktarda protein alınması gerekmektedir.
  • Proteinler vücutta hemen her metabolizma olayında kullanıldığı gibi açlık tokluk mekanizmasında da oldukça önemlidir. Hayvansal veya bitkisel olmaları fark etmeksizin proteinin her türlüsü tokluk hissini uzatmaktadır.
  • Proteinin, sindirim süresi ve gastrik boşalmasının daha uzun olması midede daha uzun kalmasını sağlamakta ve tokluk hissinin oluşmasına zemin hazırlamaktadır. Bitkisel ve hayvansal proteinlerin birlikteliği ise bu duyguyu daha da derinleştirmektedir.
  • Vücudun ihtiyacı olan protein doğru besinler ve içecekler sayesinde alınabilir. Tok kalma süresini uzatmak için günlük beslenme düzenine daha fazla protein eklemenin yolu bulunmalıdır.

Protein İçeren Besinler Nelerdir?


Kırmızı et, herhangi bir kalp hastalığının olmadığı ve kolesterol seviyelerinin normal olduğu durumlarda değerlendirebilecek iyi protein, B12 ve demir kaynağıdır. 


Beyaz et, kırmızı ete göre daha ekonomik ve daha az yağlıdır ayrıca içerdiği niasin vitamini ile kötü kolesterolü düşürürken iyi olanı artırabilir.


Kırmızı ete kıyasla düşük yağlı bir protein kaynağıdır. Balığı mevsiminde ve uygun pişirme şekliyle hazırlayıp tüketmekte fayda var. Izgara, fırın, tavada veya çorba gibi pişirilebilir. Una bulanıp kızartılan balıklarda kanserojen olan HMF (hidroksimetilfurfural) oluşur.


Fasulye ve nohut gibi baklagillerin 100 gramında yaklaşık olarak 16 gram, mercimeğin 100 gramında ise 9 gram protein bulunur. Bitkisel bazlı proteinlerde baklagiller en önemli besinler arasındadır. 


1 büyük yumurtada yaklaşık 7 gr protein bulunur. Ve vücut bunu sindirirken neredeyse her bir zerresini kullanır yani biyo yararlılığı en yüksek protein kaynağı yumurtadır. Bu nedenle sporcuların vazgeçilmezleri arasındadır. 


Hayvansal besin kaynağı olan süt ve sütten yapılan peynir, yoğurt, kefir, ayran iyi bir protein kaynağıdır. Ancak sütün yağı arttıkça artan kalorileri unutmamalı kilo kontrolünde porsiyonlara dikkat edilmelidir.


Badem, 1 porsiyonda (25gr = 10-12 adet) 5 grama yakın protein bulunan aslen yağ kaynağıdır. Sağlıklı beslenme planında salatalara veya ara öğünlere eklenebilir.