ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER SAĞLIKLI YAĞLAR NELERDİR? HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

SAĞLIKLI YAĞLAR NELERDİR? HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

Sağlıklı yağ içeren besinler, sağlıklı yağlar nelerdir? sorusunun yanıtı ve kuruyemişlerden zeytinyağına sağlıklı yağ listesini Uzman Diyetisyen Dilara İsmailoğlu anlattı.
Sağlıklı yağlar nelerdir? Hangi besinlerde bulunur?


Memorial Ataşehir Hastanesi 

Beslenme ve Diyet Bölümü

Uz. Dyt. Dilara İsmailoğlu

Sağlıklı yağlar nelerdir? sorusu özellikle beslenmesine dikkat edenler tarafından sıklıkla merak konusu oluyor. Sağlıklı yağların hangi besinlerde bulunduğunu, sağlıklı yağ içeren kuruyemişleri ve diğer tüm yiyecekleri biliyor musunuz?

SAĞLIKLI YAĞ YAKIMI, YAĞ TÜKETİMİNDEN KAÇINARAK OLMAZ

Kulaktan dolma bilgilerle hareket ederek özellikle kilo vermek için yağ tüketiminden kaçınmak sanıldığının aksine sonuçlar verebilir. Kilo vermek isterken tam tersine alınan kiloların yanında sağlık için daha ciddi sorunlara yol açabilir. 
Doymamış yağlar denilen katı yağlardan kaçınmalıdır ancak vücudun kendi başına üretemediği sadece besinlerden alınabilen yağlardan uzak durmak vücudumuz için büyük zararlara neden olabilmektedir. 

SAĞLIKLI YAĞLAR KİLO YAPAR MI?

Sağlıklı yağların tüketimi kilo aldırmanın tam tersine aslında vücutta yağ yakımını desteklemektedir. Hormonların bazıları yağ yapılı olduğundan tamamen sıfır yağ ile beslenmek yağ yakımını desteklemeyerek vücudun yağ depolamasına zemin hazırlayabilmektedir. 

SAĞLIKLI YAĞLAR HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

Sağlıklı yağlar için tüketilmesi gereken besinler şu şekilde sıralanabilir:

  • Avokado,
  • Yumurta sarısı,
  • Yağlı tohumlar ve kuru yemişler,
  • Somon,
  • Sızma zeytinyağı,
  • Yoğurt,
  • Çörekotu yağı,
  • Hindistan cevizi yağı.

AVOKADONUN YARARLARI NELERDİR?

Avokado özellikle yüksek trigliserit seviyesini düşürmektedir. Uzun süre tok tutucudur. Antioksidan içeriği yüksek olduğundan kansere karşı önleyicidir. Aynı zamanda cildi sıkılaştırıp canlandırmakta faydalıdır.

YUMURTA SARISININ FAYDALARI NELERDİR?

Yumurta sarısı aminoasit içeriğinden ve yüksek protein kaynağından dolayı vücutta kas oluşumunu desteklediğinden tüketilmelidir. Kolesterol yüksekliğinden endişe diyorsanız belirli günlerle sınırlandırabilirsiniz.

SAĞLIKLI YAĞLAR GRUBUNDAKİ KURU YEMİŞLER

Yağlı tohumlar ve Kuru yemişler hem yüksek antioksidan içeriğinden dolayı hem de beyin gelişimini desteklediğinden mutlaka her gün belirli miktarlarda tüketilmelidir. Yağlı tohumların lif içeriğinin de yüksek olması sağlıklı beslenmede önem taşımaktadır. Keten tohumu/chia gibi tohumlar uygun miktarlarda tüketilmelidir. 

SOMONUN YARARLARI NELERDİR?

Somon, kalp hastalıklarını önlemekte oldukça yararlıdır. Son zamanlarda çok sık karşılaştığımız kolesterol yüksekliğine oldukça iyi gelmektedir. Aynı zamanda spor yapanlar için de kas kütlesini artırmakta önemli bir yeri vardır.

SIZMA ZEYTİNYAĞI NASIL KULLANILIR?

Sızma zeytinyağı, salatalarınızda ve yemeklerinizde mutlaka tüketiniz. Tabi ki her şeyin fazlası zarar bu nedenle kullandığınız miktara dikkat ediniz.

LIGHT YOĞURT ZARARLI MI?

Yoğurt: Son zamanlarda light/yağsız ürünlerin artmasıyla çoğunlukla bu tür yoğurtları tüketiyoruz. Çünkü daha sağlıklı olduğuna inanılıyor. Ancak aslında çok yanlış düşünüyoruz. Hem sağlıklı yağ asitleri içermesi hem de yüksek probiyotik içeriği nedeniyle normal yoğurt tüketebiliriz. 
Tabi ki evde mayalanan yoğurdun yeri ayrı ancak imkanınız yok ise kaymaksız normal yağlı yoğurt tüketilebilir. Özel bazı durumlarda yağsız tüketimi destekleyebiliyoruz ancak sağlıklı bir birey için normal yoğurt tüketilmelidir.

ÇÖREKOTU YAĞININ FAYDALARI

Çörekotu yağı: Hipotiroid, insülin direnci gibi kilo vermeyi zorlaştıran hastalıklarda kilo kaybını desteklemektedir. Yüksek tansiyonun düşmesinde etkilidir, kötü kolesterol olan LDL kolesterolü düşürücü; iyi kolesterol olan HDL kolesterolü yükseltici etkisi mevcuttur. Aynı zamanda karaciğer dostu olduğundan karaciğerde toksik madde oluşumunu önlemektedir. Günlük tüketilen miktara dikkat edilmelidir aksi takdirde fazla tüketimi toksik etki yaratabilmektedir. 

HİNDİSTAN CEVİZİ YAĞININ FAYDALARI

Hindistan cevizi yağı özellikle cilt yenilenmesini desteklemektedir. Akne ve sivilce oluşumunu azaltır. Saçlarınızı nemlendirmek için de saç maskesi veya saç kremi olarak kullanılabilir. Uygun ölçülerde kullanımı vücuttaki yağ yakımını da desteklemektedir. Bu yağın ısınması sorun olmadığından yemeklerde veya kızartmalarda da kullanılabilir. Aroması biraz fazla olduğundan tüketmekte zorlanırsanız en iyi yöntem kahve içerisine katmak olacaktır. Tatlılara aroması daha uyduğundan tatlı yapımlarında da tercih edilebilmektedir. 


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!