ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME DENGELİ VE SAĞLIKLI BESLENME NASIL OLUR?

DENGELİ VE SAĞLIKLI BESLENME NASIL OLUR?

Sağlıklı beslenme nasıl olur? Dengeli ve sağlıklı beslenmek için neler yapılmalıdır? İşte, Uzm. Dyt. Şebnem Kandıralı Yıldırım'dan dengeli ve sağlıklı beslenme ipuçları:
Dengeli ve sağlıklı beslenme nasıl olur?

Kilo vermek zahmetli iş onu korumak ise kalorisi yoğun paketlenmiş ürünlerin kolay ve hızlı tüketildiği bir devirde daha da bir zordur. Sağlıklı bir kiloda olmanın getirdiği artılar elbette paha biçilemez. Yüksek kan basıncı, kalp hastalığı, diyabet, inme gibi hastalıkları azaltmakla kalmayıp göğüs, kolon, böbrek, pankreas, yemek borusu gibi çeşitli kanserlerin oluşum riskinin önlenmesine yardımcıdır. Her yıl çoğu insanın 1 veya 2 kilo aldığı günümüzde ilk olarak bu ağrlık artışına bir dur demek gerekmektedir. Daha sonra bu ağırlığı sağlıklı seviyelere indirmek amacımız olmalıdır. Nasıl mı yapacağız? Daha az porsiyonlar tüketeceğiz, yavaş yiyeceğiz ve hareketleneceğiz.


  • Öncelikle her gün bir yenisi çıkan popüler diyetlere elveda deyin. Kısa vadede işe yarasalar bile uzun vadede artı kilo olarak geri dönerler ve çoğu başarısızlıkla sonuçlanır.
  • Daha aktif olun. Yapmaktan keyif aldığınız bir aktivite seçin ve her gün uygulayın. Bir arkadaşınızla beraber bu işi götürmek düzenli yapmanıza ve motive olmanıza  yardımcı olacaktır.
  • Televizyonu ve bilgisayarı kapatın ki aktif olabilmeniz için vakit kalsın. Yemek yerken özellikle kapalı olmasına dikkat edin ki abur cubur reklamlarıyla iştahınız daha da artmasın.
  • Şekerli içecekleri kesin. Şekerli sodalar, hazır meyve suları, kremalı smoothieler farketmeden birkaç yüz kalori almanıza neden olabilir. Yemeden önce acaba yediğimin daha sağlıklı bir alternatifi var mı? diye düşünün.
  • Gün içinde tüm besin gruplarından bir şeyler tüketmiş olun. 

Sağlıklı Bir Mutfak İçin Ne Yapmak Gerekir?

  • Sebze ve meyveleri mevsimine göre tüketmeye özen göstermek gerekir. Kışın ıspanak, lahana, pırasa, brokoli, karnabahar, portakal, mandalina, elma, armut gibi meyve ve sebzeler; yazın ise yeşil fasulye, kabak, barbunya, bamya, domates, biber, kiraz, şeftali, karpuz ve kavun gibi sebze ve meyveleri seçmek daha doğru olur.
  • Yaz sebzelerini kışın yemeyi seviyorsanız dondurulmuş olarak seçmek daha sağlıklıdır. Salatalarınızı hazırlarken çok fazla ince doğramak C vitamininin kaybına neden olur. Daha büyük parçalar halinde doğramaya özen gösterin. Doğradıktan sonra çok fazla beklemeden tüketin. Aynı şekilde meyve sularını taze olarak mevsim meyvelerinin suyunu sıkarak kendiniz hazırlayın ve hemen tüketin. Meyvenin suyunu içmektense kendini yemenin daha sağlıklı olduğunu unutmayın.
  • Yiyeceklerinizi pişirirken kızartma yöntemini çok kullanmayın. Buharda haşlama yöntemi maksimum vitamin koruması sağlar. Bunun haricinde etlerinizi haşlama veya fırınlama gibi yöntemlerle pişirmek, kömürde pişirme veya kızartmaya göre daha sağlıklıdır. Makarnayı haşladığınız suyu dökmeyin. Makarnanızı pilav gibi suyunu çektirerek pişirin. Eğer suda haşladıysanız haşlama suyunu çorbalarınızda kullanabilirsiniz. Buzluktan çıkardığınız yiyecekleri mutlaka kullanın. Çözdürülmüş bir yiyeceği tekrar dondurup saklamayın. Çözülme işlemi olur olmaz hemen pişirin. Çözme işlemini buzdolabının alt raflarında yapın. Asla radyatörlerin üzerinde veya sıcakta güneş altında çözdürmeyin.
  • Kuru baklagilleri pişirmeden önce iyice yıkayın ve 8-10 saat suda ıslatın. Bu ıslatma suyunu dökebilirsiniz. Eğer haşlarsanız haşlama suyunu dökmeyin.
  • Yağı yemeğe pişirirken değil, yağsız olarak pişirdikten sonra ekleyin. 1 kg sebze yemeğine 2 yemek kaşığı yağ koyabilirsiniz. Etli yaptığınız yemeye yağ koymayabilirsiniz. Kremalı yemek tariflerinde krema yerine süt kullanmak yemeğin daha az yağlı olmasını sağlar. Yemeklerinizi baharatla tatlandırmayı da deneyebilirsiniz. Fırında pişirirken tepsiyi yağlamak yerine yağlı kağıt kullanmak daha iyi bir seçimdir. Haftada en az iki-üç gün balık yemeye özen gösterin. Tavuk ve balığı, kırmızı ete göre daha çok tercih etseniz bile kırmızı et yemekten de korkmayın. Kırmızı et, iyi bir demir ve B12 vitamini kaynağıdır. Ancak porsiyon miktarına dikkat edin.


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!