ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER MALZEME REHBERİ ŞEFTALİNİN FAYDALARI NELERDİR, NASIL SEÇİLİR? İŞTE ŞEFTALİNİN 10 ŞAŞIRTICI YARARI

ŞEFTALİNİN FAYDALARI NELERDİR, NASIL SEÇİLİR? İŞTE ŞEFTALİNİN 10 ŞAŞIRTICI YARARI

Şeftali neye iyi gelir, faydaları nelerdir? Şeftali nasıl seçilir ve nasıl saklanır? İşte, yemeye doyamayacağınız şeftalinin 10 şaşırtıcı faydası:
Şeftalinin Faydaları Nelerdir, Nasıl Seçilir? İşte Şeftalinin 10 Şaşırtıcı Yararı

Yaklaşık 8 bin yıl önce Çin'de ortaya çıktığı düşünülen şeftali, bugün dünyanın pek çok farklı ülkesinde üretilen ve dünya mutfaklarında kendisine yer bulan bir lezzet. Sert bir çekirdeği çevreleyen lezzetli etli kısmı ile şeftali, vazgeçilmez meyveler arasında. Çiğ olarak tek başına tüketilebildiği gibi farklı yemeklere, salatalara, tatlılara da katılabilen bir meyve olan şeftali aynı zamanda oldukça besleyici. Yiyecek olarak tüketilmesinin yanı sıra cilt sağlığı için de çeşitli faydaları var. Peki, şeftalinin faydaları neler? Şeftalinin faydaları ve zararlarına artıları, eksileriyle birlikte bakalım. Sağlık sitesi Healthline'da Alina Petre tarafından kaleme alınan yazı, şeftali dosyası için oldukça değerli bilgiler içeriyor.

Şeftalinin Faydaları Nelerdir?

  • Besin Değerleri

Şeftali içeriğinde birçok mineral, vitamin ve faydalı bileşikler bulundurur. Bunun yanı sıra çeşitli antioksidanlar ve vücudu yaşlılık ve hastalıklara karşı korumaya destek olacak çeşitli bileşikler barındırır. Olgun ve taze olan bir şeftalinin içeriğindeki antioksidanlar da daha fazla olacaktır. Genel olarak taze olan şeftaliler, konserve olanlara karşı daha yüksek antioksidan seviyelerine sahip. Şeftali aynı zamanda lif, vitamin ve mineral bakımından da oldukça iyi değerlere sahip. Şeftalinin besin değerleri ise şöyle:


Bir orta boy şeftali (Yaklaşık 150 gram)

  • Kalori: 58
  • Protein: 1 gram
  • Yağ: 1 gramdan az
  • Karbonhidrat: 14 gram
  • Lif: 2 gram

Şeftali ek olarak ayrıca bir miktar C vitamini, A vitamini, Potasyum, E vitamin, K vitamini, Bakır, Manganez ve daha da düşük oranda magnezyum, fosfor, demir ve bazı B vitaminleri sunuyor. İçeriğindeki A vitamini sayesinde göz sağlığının korunmasında önemlidir. Yüksek miktarda C vitamini içerir. Bu sayede vücudun toksinlerden arınmasına yardımcı olur. Önemli bir B, E ve K vitamini kaynağıdır.

  • Sindirime Faydalı

Şeftali besin değerlerinin yanı sıra sindirim için de faydalı olabilir. Örneğin orta boy bir şeftali yaklaşık 2 gram lif içerir. Ve buradaki çözünmeyen lif kabızlık ihtimalini azaltır. Çözünür lif de bağırsaktaki faydalı bakteriler için yararlıdır. İçeriğindeki maddeler irritabl bağırsak sendromu gibi sindirim bozukluklarına karşı destek sağlayabilir. Bu nedenle şeftali Geleneksel Çin tıbbında sindirim bozukluklarına karşı kullanılmıştır. 

  • Kalp Sağlığına Destek Olur

Diğer bazı meyveler gibi şeftali de kalp sağlığı için faydalı olabilir, yüksek tansiyon ve kolesterol seviyeleri gibi risk faktörlerini azaltabilir. Ancak bu konuda daha fazla bilimsel çalışmaya ihtiyaç vardır.

  • Cilt Sağlığı İçin Yararlı

Şeftali cildin sağlıklı kalması ve yaşlılık etkilerine karşı koruyucu olarak destek sunabilir. Çünkü şeftalinin cildi nemli tutma konusunda, cilt dokusu için yararları var. UV hasarını önlemeye yardımcı olabilir.

  • Kansere Karşı Bir Miktar Koruma Sağlayabilir

Çoğu meyve gibi şeftali de, çeşitli kanserlere karşı bir miktar koruma sağlayabilir. Bu noktada şeftali kabuğu ve eti antikanser özellikler barındırır.

Şeftalilerde bulunan bileşikler kanserli hücrelerin oluşumunu, büyümesini ve yayılmasını sınırlayarak kansere karşı bir miktar koruma sağlayabilir. Bununla birlikte bu konudaki iddiaları destekleyecek daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.

  • Alerji Belirtilerini Azaltabilir

Şeftali çeşitli alerji semptomlarını azaltmada faydalı olabilir. Bazı araştırmalar, şeftalilerin kandaki histamin salınımını önleyerek alerji semptomlarını azaltmaya yardımcı olabileceğini gösteriyor. Ancak yazıya göre alerjisi olan kişilerde bu etkilerin gücünü belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

  • Bağışıklığı Arttırabilir

Şeftali, bağışıklık konusunda destek sağlayabilir. Şeftali, bağışıklığı artıran besinler ve antioksidanlar açısından zengindir. 

  • Bazı Toksinlere Koruma Sağlayabilir

Bazı araştırmalar ise şeftalinin çeşitli toksinlere karşı koruma sağlayabileceğini göstermiştir.

  • Kan Şekeri Düzeyini Düşürebilir

Araştırmalar, şeftalide bulunan bileşiklerin, yüksek kan şekeri düzeylerini önlemeye yardımcı olabileceğini gösteriyor. Ancak bu konuda en faydalısı yine doktorunuza danışmak.

  • Diyete Eklenebilir

Şeftali yapısı sayesinde dünyanın hemen hemen pek çok yerinde üretilir. Bu nedenle ulaşılması kolaydır ve diyetlere bir çok farklı şekilde eklenebilir. Düşük kalorili olması ve tok tutma özelliği sayesinde diyet yapanların favori meyveleri arasındadır.

Şeftali çiğ olarak tüketilebildiği gibi fırında, ızgara yapılarak da yenilebilir. Pratik bir atıştırmalıktır tek başına ya da yoğurtla da tüketilebilir.

Şeftali salatalara eklenebilir ve aynı zamanda birçok tatlı için popüler bir malzemedir. Smoothie içeriği de hazırlanabilir.

Şeftali Nasıl Seçilir ve Nasıl Saklanır?

Şeftalinin bilindiği gibi çeşitli türleri var. Açık renkli şeftaliler daha tatlı olma eğilimindedir. İşte şeftali seçmenin püf noktaları:

  • Şeftali seçerken, genellikle kokusu ne kadar tatlıysa, o kadar olgun olur.
  • Olgunlaşmamış veya biraz olgunlaşmış taze şeftali almak en iyisidir.
  • Hasar görmüş veya olgunlaşmış kahverengimsi, çürük veya buruşuk meyvelerden kaçınmaya çalışın. Bunun yerine, serte yakın ve sadece biraz yumuşak etli şeftali seçin.
  • Etinin üzerine hafifçe bastırırsanız olgunluk seviyesini anlarsınız.
  • Şeftali toplandıktan sonra da olgunlaşmaya devam eden bir meyvedir. Eğer çok sertse 1-3 gün boyunca tek bir kat halinde, üst üste koymadan tezgahta da durabilir.
  • Olgun şeftaliler oda sıcaklığında yaklaşık bir hafta dayanır. Bu süre içinde yemeyi planlamıyorsanız, bozulmasını önlemek için buzdolabında saklamak en iyisidir.
  • Olgun şeftaliler de dondurulabilir, ancak kararmalarını önlemek için önce dilimleyip etlerini biraz limon suyuyla kaplamak en iyisidir.
  • Şeftali konserve veya dondurulmuş olarak da satın alınabilir. Konserve şeftaliler, taze veya dondurulmuş şeftalilere göre daha az antioksidan içerir.


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!