ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER DEMİR EKSİKLİĞİ: DEMİR İÇEREN BESİNLER NELERDİR?

DEMİR EKSİKLİĞİ: DEMİR İÇEREN BESİNLER NELERDİR?

Demir nedir, faydaları nelerdir? Demir içeren besinler nelerdir? Demir eksikliğinde ne olur? Demir eksikliği belirtileri nelerdir? Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım'dan en iyi bitkisel demir kaynakları..
Demir

Demir, vücudun hemoglobin yapmak için kullandığı bir mineraldir. Hemoglobin kırmızı kan hücrelerinde bulunur ve vücudun tüm bölgelerine oksijen taşınmasına yardımcı olur. Bebekler ve çocuklar beyin gelişimi de dahil olmak üzere büyüme ve gelişme çağında demire ihtiyaç duyarlar. Peki, demir içeren besinler nelerdir? Demir eksikliğinde ne olur? İşte, bitkisel demir kaynakları:


Demir Faydaları Nelerdir?

  • Vücuda enerji verir, halsizlik ve yorgunluğun giderilmesini sağlar.
  • Saçların daha parlak ve canlı görünmesini sağlar.
  • Oksijenin beyne ve kaslara taşınmasını sağlar.
  • Zihinsel ve fiziksel performansı arttırır.
  • Vücut direncini arttırır, bağışıklığı güçlendirir.
  • Yaraların daha hızlı iyileşmesini sağlar.
  • Büyüme ve gelişimi destekler.


Demir Kaynakları Nelerdir?

Vücudumuz hayvansal kaynaklardaki demiri bitkisel kaynaklara göre 2-3 kat daha fazla emer. Bitkisel kaynaklardaki demirin emilim oranının artması C vitamini içeren besinlerle birlikte yenilmesine bağlıdır. Örneğin; kırmızı biberli/brokolili bir baklagil salatası veya limonata eşliğinde bir zeytinyağlı ıspanak yemeği ya da kırmızı meyveler eklenmiş demirle zenginleştirilmiş bir kahvaltılık gevrek. Bitkisel demir kaynaklarıyla birlikte yemekte siyah çay, bitki çayı veya kahve içilmemelidir. Demir emilimini azaltmaması açısından 1 saat sonra tercih edilmelidir.


Demir İçeren Besinler Nelerdir?

  • Kırmızı et/yağsız et
  • Yumurta
  • Tavuk ve hindi eti
  • İstiridye
  • Karaciğer
  • Koyu yeşil yapraklı sebzeler (ıspanak vb.)
  • Kuru baklagiller
  • Pekmez
  • Uskumru, sardalye
  • Turunçgiller
  • Pancar
  • Fındık
  • Tofu
  • Pişmiş patates
  • Kaju fıstığı
  • Kabuklu yemişler ve yağlı tohumlar
  • Zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler
  • Tam tahıllı ve zenginleştirilmiş ekmekler
  • Kuru kayısı gibi kuru meyveler


Demir Eksikliğinde Ne Olur?

  • Yorgunluk,
  • Soluk cilt ve tırnaklar
  • Zayıflık,
  • Baş dönmesi,
  • Baş ağrısı,
  • Dil iltihaplanması,
  • Demir eksikliği anemisi (kansızlık)
  • Vücut direncinin zayıflaması.


Demir Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

  • Halsizlik ve sürekli yorgunluk hali
  • İlgisizlik
  • Saç dökülmeleri
  • Konsantrasyon problemleri
  • Baş dönmesi ve göz kararmaları
  • Egzersiz esnasında nefes nefese kalma




Demir Eksikliği Kimlerde Görülür?

Demir eksikliği özellikle hamile kadınlar, küçük çocuklar, genç kızlar ve çocuk doğurma çağındaki kadınlarda görülebilmektedir. İyi demir kaynakları içeren dengeli ve sağlıklı bir diyet takibi yapılmalı gerektiği durumlarda doktor kontrolünde takviye alınmalıdır. Kalsiyum vücudunuz tarafından demir takviyesiyle gelen demir miktarını azaltabilir bu nedenle hem kalsiyum hem de demir takviyesi alanlar doğru içim zamanı için doktorlarına danışmalıdır. 50 yaş üstü halen adet gören, düzenli kan bağışında bulunan ve dayanıklılık sporuyla uğraşanlar daha fazla demire ihtiyaç duyabilmektedir.


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!