ANASAYFA SAĞLIK VE GÜZELLİK ÇOCUKLARI ŞİŞMANLIKTAN KORUMAK İÇİN ANNELERE ÖĞÜTLER..

ÇOCUKLARI ŞİŞMANLIKTAN KORUMAK İÇİN ANNELERE ÖĞÜTLER..

"Şişman çocuk sağlıklı çocuk demek değildir. Çocukları bol kalori ile değil, doğru yiyeceklerle doğru zamanda beslemek, yanlış alışkanlıklarını düzelterek doğru alışkanlıkları bir yaşam biçimi haline getirmeliyiz.

Günümüzde şişmanlık neredeyse her iki kişiden birinin sorunudur. Başta yüksek tansiyon, şeker hastalığı, kan yağı yükseklikleri, adet düzensizlikleri, kısırlık ve eklem ağrıları gibi bir çok klinik rahatsızlığa direkt yol açmaktadır.
Çağımızın hastalığı olan şişmanlıktan çocukları korumak için annelere çok önemli görevler düşmektedir. Öncelikle şişman çocuğun sağlıklı çocuk olmadığını vurgulamak gerekir. Çocukları boş kalori ile değil, doğru yiyeceklerle doğru zamanda beslemek, yanlış alışkanlıklarını düzelterek doğru alışkanlıkları bir yaşam biçimi haline getirmek en önemli amaçlardan biri olmalıdır.

Bebeklik döneminde dikkat edilmesi gereken noktalar
Bebeğin her ağlaması açlık ağlaması değildir. Bu nedenlen bebek her ağladığındam annelerin bebeğe bir şeyler yedirmeye çalışması son derece yanlıştır. Özellikle ilk 4-6 ay tekbaşına anne sütü bebeğin beslenmesi için yeterlidir. Ek gıdalara azar azar geçilmelidir ve ilk gıdalara asla şeker eklenmemelidir. Ayrıca, hazırlanan mamalara fazla bisküvi, ekmek, yağ koyulmamalıdır. Mümkünse iki yaşına kadar ek gıdalarla birlikte anne sütüne devam edilmelidir. Yapılan araştırmalara göre anne sütü ile beslenen bebekler ileriki yaşlarında daha az obez olmakta ve bağışıklık sistemi daha güçlü olmaktadır. Daha sonraki 5-6 aylık dönem, ek gıdalara alıştırma dönemidir. Taze meyve suları özellikle elma ve havuç suları daha az alerjenik olmalarından dolayı ilk tercih edileceklerden olmalıdır. 1 tatlı kaşığı başlanarak gün geçtikçe miktarı arttırılabilir. Meyve suları cam rende ile taze olarak hazırlanmalı ve bekletilmeden verilmelidir. Bebek için hazırlanan meyve püreleri mutlaka mevsim meyvelerinden olmalı ve iyice yıkanarak pişirilmeden ezilmeli ve bebeğe kaşıkla yedirmeye özen gösterilmelidir.

Bu yaş gurubunda yoğurt çok önemlidir ve anne sütüne ilave olarak günde 1 kaşıkla başlanarak verilmelidir. Günlük hazırlamaya özen gösterilmelidir. Tahıl grubundan pirinç unu, buğday unu, pirinç, bulgur, erişte, yoğurtla çorba yapılarak verilebilir. Tarhana çorbasıda iyi bir seçenektir. Buharda haşlanmış sebzelerlede değişik çorbalar yapılabilir. Yoğurt, meyve suyu ve çorbalara alıştırılmış bebeğe, iyice haşlanmış yumurtanın sarısından 1 çay kaşığı başlanarak takip eden günler içinde zamanla arttırılarak verilmeli. Bu dönemde bebeğe kıyma, tavuk eti ve balık etleride sebze çorbalarına karıştırılarak verilir. Et olmadığı zamanlarda sebze çorbalarına mercimek veya pişmiş nohut konulabilir. Sekizinci aydan sonra günlük yediklerine ilave olarak 1 su bardağı yoğurt ve 1 yumurta yemesine gayret etmek gerekir.

Okul öncesi dönemde yiyeceğini seçme özgürlüğü
Yemek konusunda bu dönemde anne ve çocuk arasında anlaşmazlıklar olabilir. Anneler bazen fazla miktarda yiyeceği çocuklarına yedirmek isterler ve diğer çocuklarla kendi çocuklarını kıyaslarlar. Her çocuğun metabolizma hızı ve vücut yapısı aynı olmadığı için aynı miktarda yiyecek tüketmeleride doğru değildir. Yiyeceklerin mideyi terketme süresi de her çocukta aynı değildir. Bu açıdan öğünler arasındaki sürede her çocukta aynı olamaz. Çocuğun gösterdiği açlık hissini rehber alarak çocuğu beslemek doğru olur. Ayrıca çocuğa istemediği yiyeceği zorla yedirmemek gerekir. İstediği yiyeceği seçmekte bir nebze özgürlük tanımak çocuğa daha sağlıklı alışkanlıklar kazandıra bilir. Büyümesi normal olan çocuk için yedikleri yeterli geliyordur demektir. Burada özellikle yiyeceğin miktarından çok çeşitliliğine önem verilmelidir. Bu dönemde kazanılan alışkanlıkların sonraki yaşamda da devam edeceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bu yaş gurubu çocuklara düşük kalori ile diyet yaptırmak ve çocuğun yediklerini diğer çocuklarla kıyaslamak son derece yanlıştır. Çocuğun öğün saatlerinde sofraya oturması, başka şeylerle ilgilenmeden yemek yemesi gerekir. Oyun oynarken ve televizyon seyrederken çocuğun beslenmesi son derece yanlıştır.

Okul çağı çocuğunda ve ergenlik döneminde diyet yapılmamalı

Okul çağı ve akabinde ortaya çıkan ergenlik dönemi, çocuğun bedensel, ruhsal ve sosyal yönden gelişme süreçleridir. Bu dönemde kazanılan alışkanlıklar çocuğun yaşamını ömür boyu etkiler. Kemik gelişmesi ve boy uzaması 18 yaşına kadar devam eder. Bu nedenle kalsiyum, protein ve diğer vitaminlere olan ihtiyaç artar. Ayrıca 12-13 yaşlarında kız çocuklarında adetlerin başlaması ile birlikte demir ve diğer kan yapıcı besin öğelerine ihtiyaç artar. Büyüme, gelişme çağı olarak adlandırdığımız bu dönemde ne yazıkki özellikle kız çocuklarında fiziksel görüntülerine çok önem verdikleri için bilinçsizce az ve dengesiz beslenme görülebilir. Sabah kahvaltılarını yapmadan okula gitmeler, açlık duygularını beslenme ve kalori değeri düşük yiyecek ve içeceklerle geçiştirmeler olabilir. Bunun sonucunda da büyüme gerilikleri, boy kısalıkları, kansızlık gibi bir çok sorun ortaya çıkabilir. Bu çocukların okul başarıları düşük olur. Son derslere doğru halsizlikler, yorgunluklar ve dikkat dağınıklığı ortaya çıkabilir. Çocuğun buluğ döneminde olduğu göz önünde tutularak özgüvenini kırıcı, vücut algısı ile ilgili yorumlar yapmadan, diyet sözcüğünü bile kullanmadan yeterli ve dengeli beslenme alışkanlıkları kazandırılmalıdır. Günlük enerji alımı 6 veya 8 öğüne bölünerek az az, sık sık beslenilmelidir. Günün en önemli öğünü olan kahvaltı ise asla atlanmamalıdır. Öğünlerde 4 temel besin grubundan tüketmeye özen gösterilmelidir. Düzenli öğünlerde beslenme bir alışkanlık haline getirilmeli, ara ve ana öğünlerde dengeli besin seçimi, şeker içeriği ve yağ içeriği yüksek yiyeceklerin azaltılması, özellikle taze sebze ve meyve yemenin özendirilmesi gerekir. Yemeklerin yanında çay, kola gibi içecekler yerine süt veya ayran tercih edilmelidir. Ayrıca çocukları fizik egzersize teşvik ederek hareket etmeleri sağlanmalıdır.

 


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!