ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER BAHAR KRALİÇESİ ENGİNAR

BAHAR KRALİÇESİ ENGİNAR

Enginar; bir sebzeden çok daha fazlası.
Bahar kraliçesi enginar

Aydan üstkanat
Yemek yazarı, stilisti, fotoğrafçısı
@aydanustkanat
aydanca@aydanustkanat.com

Enginar; bir sebzeden çok daha fazlası. Tarihin eski çağlarından beri bilinen, Eski Yunan ve Roma dönemlerinin sütun motifi, antik Mısır’ın doğurganlık sembolü, kral sofralarının özel yemeği, eski çağların bitkisel ilacı ve mavi mor renkli çiçeği ile vazoların vazgeçilmezi. Hepsinin ötesinde de doğal bir ilaç.

Enginar; sakızı, çanağı, moru, bebeği yani çok çeşidi olan bir sebze. Mart’tan ekim ayına kadar bizimle, bir cinsi bitiyor diğeri başlıyor. Her cinsinin yemekleri farklı çünkü kimi çanak, kimi yaprak olarak kullanılabiliyor. 1 aydır İstanbul’da tezgahlarda gördüğünüz enginar ‘Kıbrıs enginarı’. İzmir yerlisi sakız enginarın hasadı Ege’de başlarken, çok yakında ‘İtalyan mor enginar’ı ve ‘Bayrampaşa’ ile bu cinslerin melezlerini tezgahlarda göreceğiz. Yani uzun bir süre enginar pişirebileceğiz. Lezzeti ayrı, şifası ayrı, dillere destan, hakkında sayfalarca yazılar yazılabilecek bu kadim sebze söz konusu olunca yepyeni bir tarif oluşturmam benim için çok kolay. Ancak bu kez söz klasiklerin diyerek, İzmir’in sakız enginarıyla dolu tarifleri sizlerle paylaşmak istedim.

Haydi mutfağa!

Şifa deposu
Sindirime yardımcı olması, yüksek lif içeriği ile bağırsakları temizlemesi, kandaki şeker oranını azaltması, safra sıvısının akışını kontrol ederek karaciğeri toksinlerden temizlemesi, kandaki üre ve kolesterol miktarını düşürmesi enginarın en fonksiyonel özellikleridir. İçerdiği fitokimyasallar sayesinde karaciğer ve safra kesesinde biriken nikotin, alkol ve yağın vücuttan atılımını sağladığı, ayrıca önemli bir antioksidan kaynağı olduğu bilinmektedir. Beslenme açısından da enginar; karbonhidrat, protein, A, B ve C vitaminleri, kalsiyum, potasyum, demir, manganez ve fosfor mineralleri açısından zengin bir sebzedir. Enginarın yapısında bulunan potasyumun vücutta bulunan sodyum-potasyum dengesinde etkin olarak rol oynadığı ve tansiyonun normal seviyelerde kalmasında etkili olduğu saptanmıştır. şeker hastaları için enginar tüketiminin beslenme kalitesini güçlendirdiği, enginarda bulunan yüksek oranda lif yapısının kan şekerini dengelendiği de yapılan çalışmalarla ortaya konmuştur.

Her hali güzel
• Saplarını soyup limonlu suya atın ve çiğ olarak yiyin veya küp şeklinde keserek salataya koyun. Böylelikle 100 gram enginar sayesinde günlük C vitamini ihtiyacınızın %20 ’sini, protein ihtiyacınızın %7’sini, B6 vitamini gereksiniminizin %6’sını, besin lifi ihtiyacınızın ise %20’sini alırsınız.

• Enginar mevsimi erken ve geç hasat cinsleriyle yaklaşık 4 aydır. Bu zaman içinde taze bakla, yeşil erik, çağla badem gibi yeşil olan mevsim sebze ve meyvalarıyla birlikte pişirin. Asma yaprağına sarmak da iyi bir alternatiftir.

• Füme veya marine balıklarla mezeler hazırlayın. İçine ekleyeceğiniz yeşil limon kabuğu, taze adaçayı yaprakları, taze soğan gibi aromalar lezzeti mükemmel yapar.

• Enginar çanağını haşlayarak tuzu az krem peynirlerle ve farklı sebzelerle birlikte blenderdan geçirerek dip soslar hazırlayın.

• Izgara veya kızartma enginar pişirmek için mükemmel yöntemlerdir. Izgara için sebzeyi dilimleyip bol zeytinyağı, tuz ve baharatlarla ovarak fırına atmanız yeterli olacaktır. Kızartma içinse enginarı diri kalacak şekilde haşlayın, suyunu alın ve bol yağda pane yaparak veya direk haşlamadan yapraklarıyla kızartın.

Enginar ayıklamanın püf noktaları
• Bir kap suya 2 adet limonun suyu ile 1 adet dilimlenmiş limonu ekleyin.
• Enginarların dışından 3-4 sıra, sarı yapraklar görünene kadar koparıp atın.
• Yaprak uçlarını çanağa yakın bölümün iki parmak üstünden keskin bir bıçakla kesin.
• Çanağı tahtada ters çevirin ve dörde bölün. Her birinin içindeki tüyleri dikkatlice temizleyin ve varsa mor minik yaprakları da yavaşça çekip atın.
• Hepsinihazırladığınız anda limonla ovup, limonlu suya bırakın.

Enginar dolma



Zeytinyağlı enginar



İncikli terbiyeli enginar



Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!