ANASAYFA YAZARLAR DİYETTEN FAZLASI A VİTAMİNİ HANGİ BESİNLERDE BULUNUR? A VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ VE FAZLALIĞINDA NE OLUR?

A VİTAMİNİ HANGİ BESİNLERDE BULUNUR? A VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ VE FAZLALIĞINDA NE OLUR?

İçeriğinde A vitamini barındıran besinler nelerdir? A vitamini eksikliğinde ne olur? A vitamini fazlalığı zararlı mıdır? Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım'dan A vitamini içeren besinler
A Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur? A Vitamini Eksikliği ve Fazlalığında Ne Olur?

A vitamini, birçok besinde doğal olarak bulunan yağda çözünen bir vitamin çeşididir. A vitamini bağışıklık sistemi, normal görme ve üreme fonksiyonu için önemlidir. A vitamini ayrıca kalbin, böbreklerin, akciğerlerin ve diğer organların işlevini yerine getirebilmesine yardımcı olur. Peki, A vitamini içeren besinler nelerdir? A vitaminin iki türü vardır:

A Vitamini Türleri ve A Vitamini İçeren Besinler

  • Önceden oluşturulmuş A vitamini (retinol): et, organ etleri (karaciğer vb.), kümes hayvanları (yumurta vb.), balık (somon, karides vb.) ve süt ürünlerinde (tereyağ, peynir, çedar, krema, zenginleştirilmiş margarin vb.) bulunur.
  • Provitamin A: meyveler (kavun, kayısı, mango, papaya), sebzeler (yeşil yapraklı sebzeler, ıspanak, brokoli, havuç, tatlı patates ve bal kabağı gibi yeşil, turuncu ve sarı sebzelerde) ve diğer bitki bazlı ürünlerde bulunur. 

Karaciğer zengin bir A vitamini kaynağıdır. Özellikle hamilelik döneminde haftada 1’den fazla yenmemelidir. Zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler de A vitamini içerir. Besinlerde ve besin takviyelerinde yaygın olarak kullanılan türü provitamin A tipi beta karotendir. Beta karoten gerektiğinde kolayca A vitaminine dönüştürülebilir. Karotenoidler antioksidan görevi görür, katarakta karşı koruyucu özellikler içerir ve akciğer kanser riskini azaltıcı etkiler göstermektedir. 


A Vitamini Eksikliği Hangi Hastalıklara Yol Açar?

A vitamini eksikliği nadirdir. A vitamini karaciğerde depolandığı için, vitamin eksikliğinin belirtileri yaklaşık 2 yıl içinde ortaya çıkmaya başlar. Gece körlüğü ve çok kuru, pürüzlü bir cilt A vitamini eksikliğinin göstergesidir. Olası diğer belirtiler; enfeksiyonlara karşı direncin azalması, hatalı diş gelişimi ve yavaş kemik büyümesidir. A vitamini eksikliği şiddetli kızamık içinde bilinen bir risk faktörüdür. Ancak bazı bireylerde A vitamini alımında zorluk görülebilmektedir. Bunlar; prematüre bebeklerin ilk yılları, gelişmekte olan ülkelerde bebekler, küçük çocuklar, hamile emziren kadınlar, kistik fibrozlu bireyler. En yaygın eksiklik belirtisi kseroftalmi (az ışıkta görememe) denilen bir göz rahatsızlığıdır. Tedavi edilmemesi körlüğe sebebiyet verebilmektedir.  


A Vitamini Fazlalığında Ne Olur?

Tek başına besinlerle yüksek oranda A vitamini almak zordur ancak multivitamin takviyeleri yüksek dozlarda A vitamini içerir. Retinol (önceden oluşturulmuş A vitamini) alımı yüksek toksisiteye neden olur, kemikler için zararlıdır. Beta karoten veya diğer A vitamini formlarını tüketmek cildi sarı-turuncu renge çevirebilir, ancak güvenli kabul edilmektedir. Akne, sedef hastalığı ve diğer cilt durumlarını tedavi için kullanılan bazı ilaçların vücutta retinolü taklit eden bileşikler içerdiği bundan sebep kemik sağlığını olumsuz etkilediği, çocuklarda ve gençlerde büyümenin gecikmesine neden olduğu saptanmıştır. 


Günlük A Vitamini İhtiyacı Ne Kadar?

Tavsiye edilen günlük A vitamini miktarı kadınlar için 800 mcg, erkekler için 1000 mcg’dır.


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!