ANASAYFA SAĞLIK VE GÜZELLİK KURU BAKLAGİLLER VE YEŞİL YAPRAKLI SEBZELER

KURU BAKLAGİLLER VE YEŞİL YAPRAKLI SEBZELER

Besleyici değeri yüksek kuru baklagilleri yeşil yapraklı sebzelerle pişirdik...

Baklagil ve Yeşil Sebzelerin Faydaları Nelerdir?

İnsan vücuduna faydaları saymakla bitmeyen kuru baklagillerin bileşimlerinde karbonhidrat, protein ve az miktarda vücuda yararları olan doymamış yağ asitleri bulunur. En ağlıklı ve ekonomik protein kaynaklarındandır. Bu yönüyle vejetaryen beslenmesinde önemli bir yeri vardır. Özellikle et, yumurta bulunmadığı ya da yağ ve kolesterolden kısıtlı diyet önerildiği durumlarda, diyetteki kuru baklagiller artırılarak protein gereksinimi karşılanabilir. Tanelerin dış kısmında posa, iç kısmında nişasta bulunur. Kalsiyum, demir, çinko, magnezyum mineralleri, B12 dışındaki diğer B vitaminlerinden; tiamin, riboflavin, niasin, folik asit ve E vitamininden zengindir.

Sitemizden en pratik ve lezzetli sebze yemeklerine ulaşabilirsiniz.

Kolestrol içermezler
Yapılarında bulundurdukları posa ile kalp hastalıklarının en önemli risk faktörlerinden olan kolesterolün düşürülmesine ve kan şekerinin dengelenmesine yardım ederler. Ayrıca posadan zengin olan kuru baklagillerin tüketilmesi kalın bağırsak florasını olumlu yönde değiştirerek zararlı bakterilerin çoğalmasını ve rektum kanserinden korunmaya yardımcı olur.

Kilo kontrolü sağlarlar
Baklagillerin bir diğer faydası ise kilo kontrolüne yöneliktir. Tokluk duygusu yaratmaları ve acıkmayı engellemeleri sonucu fazla kalori de içermedikleri için kilo koruma ve zayıflama programları için ideal bir besin grubudur. Bu faydaları göz önüne alındığında kuru baklagiller haftada en az 3 kez mutlaka tüketilmelidir.

Protein değeri yüksektir
Tahıl ürünleri, kök ve yaprak sebzelere kuru baklagillerin eklenmesi protein kalitesini yükseltir. Nohut ile bulgur veya kuru fasulye ile pirinç pilavının bir arada tüketilmesi çok daha yararlı olacaktır. Kuru baklagil ve tahıllı yemeklere ekleyeceğiniz yeşil yapraklı sebzeler kuru baklagillerin içindeki demir alımını hızlandırır.


Kuru Baklagil ve Sebzeli Tarifler

Pazı
İştah açıcıdır. Kansızlığı önler. Hazmı kolaylaştırır. Vücuda kuvvet verir. Öksürüğe karşı faydalıdır. Haşlanmış yaprakların suyu kabızlığı giderir. Gül yağı ile karıştırılıp başa konulduğunda ağrıyı geçirir. Pazının kökleri, sapları ve yaprakları pazı yemeği, dolması ve salatası yapılarak kullanılır.

Nohut
Türk Mutfağı’nın en önemli besin kalemlerinden biri de hiç kuşku yok ki nohuttur. Dengeli ve sağlıklı beslenme söz konusu olduğunda sofralarda baklagillere özel bir yer açmak gerekir ki nohut da baklagiller ailesinin protein yönünden en zengin olan üyesidir. Nohut, vücudun protein ihtiyacını karşılamanın yanı sıra içeriğinde barındırdığı vitaminlerle de özellikle kış aylarında çok kuvvetli bir destekleyicidir. Soğuk havalarda direnci artırmak için iyi bir destekleyici olan nohut yaşlanmaya karşı da mücadele eder. Çünkü nohut E vitamini yönünden zengindir.

Kısa Sürede Hazırlanan Pazılı Nohut Kavurması;


Ispanak
Ispanak, (spinacia oleracea) ıspanakgiller ailesinden; kış sebzesi olarak yetiştirilen yaprağı etli, koyu parlak yeşil, sarımsı yeşil çok sayıda çiçekli tek yıllık otsu bir bitkidir. İçeriğinde demir, vitaminler ve enzimler bulunur. A, C, E ve B grubu vitaminleri ile demir, magnezyum, fosfor ve iyot mineralleri ve protein açısından çok zengin bir besindir. Asya kıtasının orta ve güneybatı bölgelerinin yerlisi olan bu bitki dünyanın birçok farklı bölgesinde gıda olarak tüketilir. İran’dan 11. yüzyılda Araplar tarafından Avrupa’ya (İspanya’ya) götürülmüştür.

Kuru fasulye
Baklagillerden olan kuru fasulye tam anlamı ile bir protein deposudur. İçerdiği hayvansal olmayan protein ve lifli yapısı ile kırmızı etten bir eksiği bulunmadığı için kuru fasulye vejetaryen beslenme için de iyi bir alternatif yiyecektir. Kuru fasulye sağlıklı beslenme diyetleri için de rahatlıkla tercih edilebilecek bir yiyecektir. Protein ve anorganik tuzlar açısından çok zengin olan kuru fasulye, kemik yapısının güçlenmesine de yardımcı olmaktadır. Kuru fasulye sinirleri de kuvvetlendirir. Kuru fasulyenin diğer bakliyatlarda olduğu gibi pişirmeden önce en az 8 saat suda bekletilmesi ve pişirirken de köpüğünün alınması gereklidir. Baklagillerin gaz yapmasını önlemek için ıslatmak gerekir. Çeşidine ve mevsimine göre değişen sürelerde yapılan ıslatmayla baklagillerdeki gaz yapıcı etken olagosakkaritler ıslatma suyuna geçer. Bir gün suda bekletilip pişirilmelidir.

Ispanak ve Fasulyeyi Birlikte Denediniz Mi? Nefis Ispanaklı Fasulye Çorbası;

 

Dereotu
Maydanoz grubundandır. Çoğu zaman dereotu ile tereyi karıştıranlar vardır. Dereotu, cacığın, dolmanın içine ve baklanın da üzerine konur. Dereotunun sapları ve yaprakları zengin E-vitamini deposudur. C-vitamini bakımından öylesine zengindir ki, miktar olarak E-vitamininin tam on katıdır. Bir hafta boyunca, öğünlerinize başlamadan önce tüketeceğiniz bir yemek kaşığı dolusu dereotu ileride gelişebilecek tiroid şikayetlerine karşı mükemmel ve mucizevi bir önleyicidir. Bir yıl içerisinde üç-dört kez bir hafta boyunca her öğün öncesinde bir yemek kaşığı dolusu tüketmek en ideal ölçüdür.

Roka
Özellikle balık mevsiminde sıklıkla tüketilen roka, aynı zamanda sağlık iksiridir. Salata olarak tüketilen roka, başta K ve P vitaminleri olmak üzere, çok zengin vitamin kaynağıdır. Bu sebeple rokanın besin değeri de çok yüksektir. Roka, yeşil, uzun yapraklı, sapları tüylü bir bitkidir.

Yeşil mercimek
Yeşil mercimekte % 24 oranında protein bulunur. 1 kilo mercimek, -1 kilo etteki ve 1 kilo buğday ekmeğindeki albumin, karbonhidrat ve madenleri rahatça karşılar. Ayrıca A, B1, B2, C vitaminleri, kalsiyum, sodyum, potasyum, demir, fosfor, kükürt, çinko, klor, bakır, iyot, karbonhidrat içerir. Özellikle kansız, halsiz, sinirli kişilere yararlıdır. İçine et veya kıyma konulmasına gerek yoktur. Az zeytinyağı ile pişirilirse daha sağlıklı olur. Kolesterolü olanlar için risk taşımaz.

Yeni Tatlar Denemeye Hazır Olun! Roka Salatalı ve Dereotu Soslu Yeşil Mercimek Köftesi;


 

Kuru börülce
Dünya protein ihtiyacının % 70’inin bitkisel kaynaklardan sağlandığını belirten beslenme ve diyet uzmanı Canan Doğan, börülcenin hem sebze hem de kurubaklagil olarak beslenmemizde yer aldığını ve sağlığa faydalı bir besin olduğunu vurguluyor. Ülkemizde Ege Bölgesi dışında yeni yeni tanınan ve tüketimi artan börülcenin Akkız, Karnıkara ve Sarıgöbek olmak üzere 3 çeşidi vardır. Taze börülce tanesinde % 4.5-5 oranında protein bulunmaktadır. Kuru börülcenin protein oranı çeşit ve çevre koşullarına göre değişiklik göstermekle beraber %20-34 arasında değişmektedir. Börülce tohumlarındaki protein, hayvansal proteinlere göre methionin ve sistin yönünden yetersiz olmasına rağmen, tahıl tohumlarına göre, aminoasit, lizin ve triptofan yönünden zengindir. Ayrıca börülce taneleri karoten ve vitamin B1 açısından çok zengindir.

Vitamin Deposu Maydanozlu Börülce Salatası;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!