ANASAYFA SAĞLIK VE GÜZELLİK BEYNİ ÇALIŞTIRAN BESİNLER

BEYNİ ÇALIŞTIRAN BESİNLER

Bazı besinler beynin çalışmasını direkt olarak etkiliyor.Parlak zeka,unutkanlık ya da güçlü hafızanın perde arkasında yediğimiz besinler gizleniyor.İşte beynimizle besinler arasındaki ilginç ilişki...

Bir sınava girmeden önce ya da yoğun düşünmeniz gereken zamanlarda şekerli yiyecekler mi yersiniz? Geç saatlere kadar çalıştığınız zamanlar konsantrasyonunuzu toplamak için kahve mi içersiniz? Kimimiz bu tür önlemlerin psikolojik olduğunu düşünsek de yapılan araştırmalar birçok gıdanın beynin çalışmasını doğrudan etkilediğini göstermiştir.

Beyin mükemmel bir yönetici. Tıpkı bir orkestra şefi gibi vücudumuzdaki sinir iletilerinin bir hücreden diğerine taşınmasını yönetiyor. Bunu yaparken sinirsel iletici denilen kimyasal maddeler salgılıyor. Vücudumuzda milyarlarca sinir hücresi var. Beynimiz, bedensel, duygusal ve davranışsal konularda tüm mesajları bu kimyasal maddeler aracılığıyla ilgili hücrelere gönderiyor. Ne var ki bu önemli görevi yapması için beynin besinlere gereksinimi var. Yediğimiz herşeyin besin değeri kan yoluyla tüm vücuda yayılmadan önce ilk olarak beyine ulaşıyor. Beyin, hangi besinin ne kadar yararlı olacağını bildiği için bu konuda çok seçici davranıyor. Kan/beyin bariyeri denilen hücreler beyine giren tüm besinleri kontrol edip yararlı olanları kendine seçiyor ve kalanları kan yoluyla vücudun diğer taraflarına gönderiyor. Beynin bu seciçi işlevinden yola çıkarak yapılan araştırmalarda bazı besinlerin beyin performansını artıran özellikler içerdiği kanıtlanmıştır. Son araştırmalarda ise gıdaların türü kadar miktar ve kalitesinin de zihinsel performansı ve insanın davranışlarını etkilediği daha belirgin olarak ortaya çıkmıştır.

Beslenirken Nelere Dikkat Edilmeli? 

Beynin performansı söz konusu olunca en önemli öğün kahvaltı olmalı. Nitekim her gün düzenli olarak kahvaltı yapan kişilerin diğerlerine oranla daha başarılı ve verimli oldukları biliniyor. Kahvaltı alışkanlığı olmayan kişilerde konsantrasyon kaybı çok oluyor. Yalnızca kahve içmek uykuyu açsa bile vücuda enerji ve besin ögesi sağlanmıyor. Üstelik kahve, daha sonra alınan bazı besinlerin vücutta kullanımına engel oluyor. Böylece kişi bir süre sonra kendini yorgun hissetmeye başlıyor. Ayrıca kahve, matematiksel ve mantıksal becerileri de olumsuz yönde etkiliyor. Yoğun bir güne başlarken; peynir, süt, yumurta gibi protein içeren besinlerden oluşan bir kahvaltı, şekerli çay ve simitten oluşan bir kahvaltıya kıyasla daha iyi sonuç alınmasını sağlıyor.

Beyni yalnızca kahvaltı etkilemiyor tabii ki. Diğer öğünlerde yenen bazı gıdaların da beyin üzerinde etkisi var. Proteinli gıdalarda bulunan bir amino asit (tirozin) hızlı düşünme, enerjik olma ve motivasyon gibi katkılarla daha verimli çalışmamızı sağlıyor. Karbonhidratlı besinler, beynin enerji kaynağı olan glikozu temin ediyor. Bunun yanı sıra pek çok vitamin ve mineraller beynin normal gelişimi ve çalışması için gerekli.

Unutkanlığı Gideren Besinler

Beynin sürekli aktif olması, dikkat ve konsantrasyon açısından zengin olması yediğimiz yiyeceklere bağlı. Kısaca özetlemek gerekirse protein, karbonhidrat, vitamin ve minerallerden oluşan bir beslenme programı ile beynin performansını artırmak mümkün. Balık yemekleri, yeşil yapraklı sebzeler, lahanagiller, baklagil ve tahıl içerikli bir diyetle günümüzde hayli yaygınlaşan unutkanlık sorununu çözebilirsiniz. Bu konuda diyet tariflerinden yararlanabilirsiniz. Genç yaşlarda başlayan, pek önemsemediğimiz hafif unutkanlıklar ileride karşımıza hafıza kaybı hastalığı olarak bilinen Alzheimer'i çıkartabilir.

Alzheimer vakalarının son yıllarda giderek artması nedeniyle yapılan araştırmalarda, kolin adlı maddenin hafıza depolanmasında önemli rol oynadığı, eksikliğinde ise unutkanlığın devreye girdiği ortaya çıktı.

Bu hastalara kolin açısından zengin olan yeşil yapraklı sebzeler, soya fasulyesi, yumurta sarısı, lahanagiller özellikle de karnabahar ve sakatatlarda bulunan lesitin maddesi verildi ve hafıza kaybında düzelme kaydedildi.

Öğrenme yeteneğini geliştiren ve hafıza için hayati önem taşıyan kolin maddesi doğada en çok anne sütünde bulunuyor. Bu nedenle uzmanlar beynin hafıza ile ilgili bölümünün, bebeklikte yeterli kolin alınması ile gelişebileceğini belirtiyorlar. Gelişmiş ülkelerde bebek mamalarına kolin maddesi ekleniyor. Kolin, anne sütünden sonra en çok soya ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar ve yumurta sarısında bulunuyor.

Sağlıklı beslenmenin yanı sıra sabah ve akşam 30'ar dakikalık yürüyüş yapmak çok faydalı. Ayrıca beynimizin de yeterli oranda oksijen alması için egzersize ihtiyacı var. Bu nedenle bol bol bulmaca çözün. Beyin jimnastiği dikkatinizi geliştirip hafızanızı güçlendirecektir.


Zihinsel Gelişimi Destekleyen 5 Önemli Besin!

Balık;

Omega 3 ve vitamin bakımından zengin olan balık, beyni koruyan ve güçlendiren besinler arasında yer alır. İçeriğinde bol miktarda protein bulunur. Özellikle hafıza güçlendirici bir etkisi vardır. Kış aylarında iki haftada bir tüketilmesi önerilir.

Her Derde Deva Balık Çorbası;



Karnabahar;

Metabolizmayı hızlandırmasıyla bilinen karnabahar, salata ve yemeklere lezzet katmak için kullanılır. Bağışıklık sistemini güçlendirmesinin yanı sıra beyin sağlığını da korur. Beyin gelişimini desteklediği için, haftada bir kez tüketilmelidir.

Hem Lezzetli, Hem Şifalı Kıymalı Karnabahar;


Ceviz;

Kuruyemişler arasında popüler bir yere sahip olan ceviz, ara öğünlerde veya yemeklerin içerisinde kullanılır. Kalp sağlığını korumasının yanı sıra içeriğindeki omega 3 sayesinde hafızayı da güçlendirir. İsteğe göre kavrularak da tüketilebilir.

Alzheimer Karşıtı Cevizli Kabak Salatası;



Kırmızı Et;

Beyin sağlığını olumlu yönde etkileyen diğer besin ise kırmızı ettir. İçeriğinde protein, potasyum, demir gibi mineraller barındıran kırmızı et yemekleri ile vücudun ihtiyaç duyduğu B12 eksikliğini giderebilirsiniz. Özellikle unutkanlık sorunu yaşayanların haftada bir kez kırmızı et tüketmesi önerilir.

Vitamin ve Protein Deposu Mutancana;



Ispanak;

Demir vitamini bakımından zengin olan ıspanak, birçok hastalığın tedavisinde oldukça etkilidir. Kansızlık ve demir eksikliği gibi sorunları gidermesinin yanı sıra zihinsel gelişimi de destekler. Özellikle beynin hafıza ve sayısal zekayı yöneten bölgelerini koruyarak gelişmesini sağlar.

Bir De Böyle Deneyin Ispanaklı Tepsi Böreği;



Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!