Akçaağaç Şurubu: Sağlıklı Mı, Zararlı Mı?

Birçok farklı çeşidi olan akçaağaç şurubu, tatlı yapımında sık sık kullanılır. Özellikle bal ve toz şekerin yerine tercih edilir. Peki, akçaağaç şurubu sağlıklı mı, zararlı mı? İşte, akçaağaç şurubu hakkında merak edilenler:
Akçaağaç Şurubu: Sağlıklı Mı, Zararlı Mı?
28 Kasım 2023, 11:51
Lezzet Trendleri

Akçaağaç şurubunun birçok çeşidi olabilir ve bunların bazıları diğerlerinden daha sağlıklı olabilir. Ancak yine de tatlandırıcıdır ve şekeri yüksektir, bu nedenle akçaağaç şurubunun ölçülü olarak tüketilmesi önerilir. Akçaağaç şurubu, şekerden daha sağlıklı ve daha besleyici olduğu iddia edilen popüler bir doğal tatlandırıcıdır. Ancak bu iddialardan bazılarının arkasındaki bilime bakmak önemlidir.

Akçaağaç Şurubu Nedir?

Akçaağaç şurubu, şeker akçaağaç ağaçlarının dolaşımdaki sıvısından veya özsuyundan yapılır. Kuzey Amerika'da yüzyıllardır tüketilmektedir. Dünyadaki arzın %80'inden fazlası artık Kanada'nın doğusundaki Quebec eyaletinde üretiliyor. Akçaağaç şurubu üretiminin iki ana adımı vardır: Bir akçaağaçta, özsuyunun bir kaba akması için bir delik açılır. Özsu, suyun çoğu buharlaşıncaya kadar kaynatılır, geriye kalın, şekerli bir şurup kalır ve bu daha sonra yabancı maddeleri çıkarmak için filtrelenir. Nihai ürün birçok yemeği tatlandırmak için kullanılabilir.

Farklı Sınıflarda Geliyor

Sınıflandırma ülkeler arasında farklılık gösterse de, renkle karakterize edilen birkaç farklı akçaağaç şurubu çeşidi vardır. A veya B olmak üzere iki sınıfta sınıflandırılır. Sınıflar kendi aralarında gruplandırılır. A sınıfı üçe ayrılır, açık kehribar, orta kehribar ve koyu kehribar. B sınıfını en koyu renkteki şuruptur. Daha koyu şuruplar, hasat mevsiminin sonlarında ekstrakte edilen bitki özsuyundan yapılır. Bunlar daha güçlü bir akçaağaç aromasına sahiptir ve genellikle pişirme için kullanılırken, daha hafif olanlar doğrudan krep gibi yiyeceklerin üzerine serpilir. Akçaağaç şurubu satın alırken gıda etiketlerini dikkatlice okuduğunuzdan emin olun. Bu şekilde, yalnızca rafine şeker veya yüksek fruktozlu mısır şurubu ile doldurulabilen akçaağaç aromalı şurup değil, gerçek akçaağaç şurubu elde edersiniz.

akçaağaç şurubu

Bazı Vitaminler ve Mineraller İçerir – Ancak Şeker Oranı Yüksektir

Akçaağaç şurubunu rafine şekerden ayıran özelliği içerdiği mineraller ve antioksidanlardır. Yaklaşık 1/3 bardak (80 ml) saf akçaağaç şurubu şunları içerir:

  1. Kalsiyum: Günlük İhtiyacın %7'si
  2. Potasyum: Günlük İhtiyacın %6'sı
  3. Demir: Günlük İhtiyacın %7'si
  4. Çinko: Günlük İhtiyacın %28'i
  5. Manganez: Günlük İhtiyacın %165'i

Akçaağaç şurubu, başta manganez ve çinko olmak üzere bazı mineralleri yeterli miktarda sağlasa da, aynı zamanda bol miktarda şeker de içerdiğini unutmayın. Akçaağaç şurubu yaklaşık 2/3 sakkaroz veya sofra şekeridir; 1/3 bardak (80 ml) yaklaşık 60 gram şeker sağlar. Aşırı tüketilen şeker, obezite, tip 2 diyabet ve kalp hastalığı gibi dünyanın en büyük sağlık sorunlarından bazılarının önde gelen nedeni olabilir. Akçaağaç şurubunun bazı mineraller içermesi, yüksek şeker içeriği göz önüne alındığında, onu yemek için çok zayıf bir nedendir. Çoğu insan zaten bol miktarda şeker tüketiyor. Bu mineralleri almanın en iyi yolu bütün yiyecekleri tüketmektir. Dengeli bir diyet uygularsanız bu besinlerin herhangi birinden yoksun kalma olasılığınız çok düşüktür. Ayrıca yüksek şeker içeriği kan şekeri seviyenizi etkileyebilir; ancak akçaağaç şurubu bu bakımdan normal şekerden daha iyi bir seçenek olabilir. Akçaağaç şurubunun glisemik indeksi 54 civarındadır. Buna karşılık sofra şekerinin glisemik indeksi 65 civarındadır. Bu, akçaağaç şurubunun kan şekerini normal şekerden daha yavaş yükselttiği anlamına gelir.

akçaağaç şurubu

Antioksidan Sağlar

Serbest radikallerin neden olduğu oksidatif hasarın, yaşlanmanın ve birçok hastalığın ardındaki mekanizmalar arasında olduğuna inanılmaktadır. Antioksidanlar serbest radikalleri etkisiz hale getirebilir ve oksidatif hasarı azaltabilir. Potansiyel olarak bazı hastalıklara yakalanma riskinizi azaltabilir. Araştırmalar akçaağaç şurubunun iyi bir antioksidan kaynağı olduğunu gösteriyor. Bir çalışmada akçaağaç şurubunda 24 farklı antioksidan bulunmuştur. B Sınıfı gibi daha koyu şuruplar, bu faydalı antioksidanlardan daha fazlasını sağlar. Ancak toplam antioksidan içeriği, büyük miktarlardaki şekerle karşılaştırıldığında hala düşüktür.

akçaağaç şurubu

Diğer Bileşikleri Sağlar

Akçaağaç şurubunda çok sayıda potansiyel olarak faydalı madde gözlemlenmiştir. Bu bileşiklerin bazıları akçaağaç ağacında mevcut değildir, bunun yerine özsuyu şurup oluşturmak üzere kaynatıldığında oluşur. Bunlardan biri, adını akçaağaç üreten Quebec eyaletinden alan Quebecol'dur. Akçaağaç şurubundaki aktif bileşiklerin kanser hücrelerinin büyümesini azaltmaya yardımcı olduğu ve sindirim sisteminizdeki karbonhidratların parçalanmasını yavaşlatabileceği gösterilmiştir. Ancak test tüpü çalışmalarında bulunan bu sağlık etkilerini doğrulayacak insan çalışmaları eksiktir. Ayrıca, çoğu zaman yanıltıcı manşetlerin eşlik ettiği akçaağaç şurubu çalışmalarının çoğunun akçaağaç şurubu üreticileri tarafından desteklendiğini unutmayın.

Şunlara da göz atın;

  1. Akçaağaç şurubunun faydaları nelerdir?
  2. Yüksek fruktozlu mısır şurubu içeren besinler
  3. Zencefil şurubu nasıl yapılır?
  4. Kozalak şurubu nasıl yapılır?
  5. Mürver şurubu ne işe yarar?

Kaynakça

Lezzet Dergisi, tüm yayınlarını güvenilir kaynaklara dayandırır. Tüm yayınlar Lezzet Dergisi bünyesinde bulunan ya da danışmanlık alınan uzmanlar tarafından onaylanır. Doğru ve güvenilir bilgi sunmak için izlediğimiz sürece Lezzet Test Ekibi sayfasından ulaşabilirsiniz.
Kategoriler

Benzer Yazılar

Lezzet Logo