ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER YÜKSEK TANSİYON HASTALARI NASIL BESLENMELİ: HİPERTANSİYONLULAR İÇİN DASH DİYETİ

YÜKSEK TANSİYON HASTALARI NASIL BESLENMELİ: HİPERTANSİYONLULAR İÇİN DASH DİYETİ

Yüksek tansiyon hastaları nasıl beslenmeli, nelere dikkat etmeli? Tansiyon hastaları ne yemeli? Dash diyeti nedir, nasıl uygulanır? Uzman Diyatisyen Aslıhan Küçük Budak'tan tansiyon hastaları için dash diyeti:
Yüksek tansiyon hastaları nasıl beslenmeli: Hipertansiyonlular için Dash diyeti

Hem yüksek tansiyonunuz hem de fazla kilonuz mu var? Kilo kaybı sağlayarak kan basıncınızı azaltabileceğinizi biliyor muydunuz? Gözlemsel ve klinik çalışmaların sonuçları ağırlığın kan basıncı ile direkt ilişkili olduğunu gösteriyor. 10 kg’lık bir kilo kaybı ile sistolik kan basıncında 5-20 mmHg azalma sağlanabiliyor. Peki, tansiyon hastaları nasıl beslenmeli? Tansiyon hastaları için önerilen DASH diyeti nedir, nasıl uygulanır? Uzman Diyetisyen Aslıhan Küçük Budak, hem kilo vermek, hem de kan basıncınızı kontrol altına almak için neler yapabilirsiniz tek tek anlattı. İşte, tansiyon hastaları için beslenme:


DASH Diyeti Nedir, Nasıl Uygulanır?

ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü yüksek tansiyonunun önlenmesi için DASH diyetini geliştirmiştir. DASH diyeti, kan basıncını düşürmekte olumlu etkileri olan potasyum, kalsiyum, magnezyum gibi minerallerden ve protein ve posadan zengin bir diyettir. Bu diyet, sebze ve meyveler, tam tahıllar, yağsız veya az yağlı süt ürünleri ile balık, tavuk gibi beyaz etler, kurubaklagiller ve sert kabuklu yemişler ile bitkisel sıvı yağların tercih edildiği bir örüntüden oluşur; doymuş yağ ve şeker içeriği yüksek besinlerin tüketimi sınırlandırılır; ayrıca günlük sodyum alımının en fazla 2300 mg’dır. 


144 obez veya aşırı kilolu hipertansif hasta üzerinde gerçekleştirilen önemli bir randomize kontrollü çalışmada katılımcılar, düşük kalorili DASH diyeti; tek başına DASH diyeti veya tek başına normal diyete randomize edildi. 4 ay sonunda, düşük kalorili DASH diyeti ile kilo kaybı sağlanan grupta kan basınca büyük ve önemli bir azalma elde edildi. 


Miktarlar bireysel özelliklere göre değişebileceği gibi ortalama olarak günlük olarak tam tahıllardan 4-5 porsiyon; sebze ve meyvelerden 3-4 porsiyon; yağsız veya az yağlı süt ürünlerinden 2-3 porsiyon ve haftalık olarak yağsız et/balık/tavuktan 3 porsiyon; sert kabuklu kuruyemişler, yağlı tohumlar ve kurubaklagillerden 4-5 porsiyon olacak şekilde tüketerek sağlıklı kilo kaybedebilir ve kan basıncınızda azalmalar sağlayabilirsiniz. 




Tansiyonu Yükselten Besinler

  • Yüksek tuz veya sodyum içeren gıdalar: Tuzdaki sodyum kandaki sıvı dengesine etkisiyle yüksek tansiyona neden olur. Yemeklere eklediğiniz tuzun miktarını azaltmanın yanında, turşu, salam-sosis gibi şarküteri ürünleri, hazır çorbalar, paketli ve işlenmiş gıdalar gibi yüksek miktarda tuz içeren besinlerin tüketimini sınırlamalısınız. 
  • Şeker ve şekerli besinler: Şeker ve şekerli besinler hem direkt olarak kan basıncına etki ediyor hem de obeziteye sebebiyet veriyor.
  • Trans yağ ve doymuş yağın fazla tüketimi: Paketli ve işlenmiş besinlerin içerisinde bulunan trans yağlar kötü kolesterolü yükseltir, iyi kolesterolü ise düşürür ve bu da hipertansiyon riskini artırır. Aynı zamanda tam yağlı süt ürünleri, krema, tavuk derisi, kırmızı et, tereyağı gibi doymuş yağ içeren gıdaların aşırı tüketimi de kötü kolesterolü yükseltir.
  • Alkol: Tansiyon veya kilo probleminiz var ve alkol tüketiyorsanız, tüketim miktarını ve sıklığını azaltmanızda fayda var.
  • Kolalı içecekler: İçeriğinde bulunan hem yüksek oranda şeker hem de meyankökünden dolayı vücutta sodyumun tutulmasına neden olarak kan basıncını yükseltici etki gösterir ve kilo artışına neden olur. 


Olmazsa Olmazlardan: Düzenli Fiziksel Aktivite 

Mümkün olduğunca her gün 30-45 dakika düşük-orta yoğunlukta egzersiz yaparak hem kilo kaybı hem de kan basıncınızda azalma sağlayabilirsiniz. 


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!