ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER NE İYİ GELİR? İSHALE NE İYİ GELİR? İSHAL NASIL GEÇER?

İSHALE NE İYİ GELİR? İSHAL NASIL GEÇER?

İshal nedir, belirtileri nelerdir? İshale ne iyi gelir? İshal ve karın ağrısının nedenleri nelerdir? İşte, Dyt. Mehtap Yakut'tan ishale iyi gelen besinler ve faydaları:
İshale Ne İyi Gelir? İshal Nasıl Geçer?

Çoğu insan yılda bir ya da iki kere ishale yakalanabilir. Genellikle birkaç gün içerisinde kendiliğinden kaybolan bu sağlık sorununun uzun sürmesi halinde vücuttaki sıvı dengesinin bozulması söz konusu olabilir. Doğru beslenme ile ishalin hem önlenmesinin hem de geçmesinin mümkün olduğunu belirten Diyetisyen Mehtap Yakut, ishale iyi gelen yiyecekler ve bu yiyeceklerin faydaları ile ilgili önemli bilgiler aktardı.


İshali Doğru Tanımak Önemli 

Diare olarak da adlandırdığımız ishal, günlük dışkılama sıklığının artması ve dışkı kıvamının yumuşaması ile karakterize bir bağırsak hareketliliği olarak tanımlanabilir. İshal doğrudan bir hastalık olmamakla birlikte farklı hastalıkların belirtisi ya da sonucu olarak ortaya çıkabilir. Normal şartlarda yılda birkaç kez meydana gelmesi normal kabul edilir. Ancak kişide kronik sindirim sistemi hastalıkları olduğunda ishal görülme sıklığı artabilir. İshale kramplar, karın ağrıları, kusma, ateş ve mide bulantısı gibi şikayetlerin de eklenmesi mümkündür. İshal sorunu yaşayan kişilerin doğru beslenmesi kritik derecede önemlidir. Bazı besinler ishale iyi gelirken bazı besinlerin ishali kötüleştirebileceği ifade edilebilir.


İshale İyi Gelen Besinler

İshale yakalanan kişilerin beslenmesini dikkatli bir şekilde kurgulaması önerilir. Baharatlı, aşırı yağlı, şekerli, yapay tatlandırıcılı ve aşırı lifli besinler tüketmeleri önerilmez. Lifli besinler tüketilebilecek olsa da aşırı lif bağırsakların uyarılmasını sağlayarak ishal süresini uzatabilmektedir. 



  • Meyveler: İshale iyi gelen meyveler söz konusu olduğunda akla ilk olarak muz gelir. Muzun olgunlaşma miktarına göre de içerisindeki ishal tedavisinde kullanılan çözünebilir lif oranı da değişiklik gösteriyor. Tam olgunlaşmış ve sarı renge gelmiş muz, içerisinde bol miktarda çözünebilir lif içerirken olgunlaşmamış yeşil muz dirençli lifler içerir. Bu sebeple ishal tedavisinde yeşil yerine sarı muz tercih edilmelidir. Muz yumuşak bir kıvama sahiptir ve kolay bir şekilde sindirilir. Diğer bir deyişle sindirim sisteminin fazla çalışması gereksinimi ortaya çıkmaz. Aynı zamanda ishal olunduğunda vücuttan eksilen elektrolitlerin yerine gelmesini de sağlar. Zengin bir potasyum kaynağı olarak da tüketilmesi gereken muza alternatif olarak elma püresi de tüketilebilir. Elmanın bütün olarak kabukları ile tüketilmesi sindirim sisteminin zorlanmasına yol açan liflerin alınması anlamına gelecektir. Bu nedenle elma tüketilirken kabuklarının soyulması önemlidir.



  • Sebzeler: Sebzeler barındırdıkları mineral ve vitaminlerle oldukça sağlıklı seçimler olacaktır. Ancak ishal olunan dönemde çiğ tüketilmeleri sindirimi zorlaştıracağı için önerilmez. İshale iyi gelebilmeleri için kabuklarının ve çekirdeklerinin çıkarılması ve iyice pişirilmeleri gerekir. Haşlanmış patates ishalken güvenle tercih edilebilecek besinlere örnek olarak gösterilebilir. Sebze seçimi sırasında gaz yapma ihtimali olan lahana, brokoli ve karnabahar gibi alternatiflerden kaçınılmalıdır. 



  • Tahıllar: İshale iyi gelen yiyecekler arasında tahıllara da değinilmesi gerekir. Ekmek, susamları alınan gevrek, sade beyaz pirinç lapası ve yağsız makarna ishale iyi gelen yiyecekler arasında yer alır. Pişirilme esnasında belli oranda tuz içermeleri sayesinde vücudun sodyum dengesini de iyileştiren bu besinler kontrollü şekilde tüketilmeli, pişirilme esnasında fazla yağ veya baharat kullanılmamalıdır.  



  • Proteinler: Sindirilirken sindirim sistemini yormayan aynı zamanda barındırdıkları mineral ve vitaminlerle vücut direncini artıran protein kaynakları doğru ve sağlıklı şekilde pişirildiğinde ishal şikayetlerini azaltabilir. Yağsız tavuk göğsü, yağsız hindi ve yağsız balıklar ishale iyi gelen besinlere örnek olarak gösterilebilir.  


Sıvı Alımı İhmal Edilmemeli 

İshale iyi gelen besinlerin tüketilmesi ishalin geçmesini kolaylaştıracaktır. Ancak bu noktada dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan biri de sıvı alımının artırılmasıdır. İshal olunduğunda hem dışkılama sıklığı artar hem de vücuttan daha çok su ve elektrolit gider. Gün içerisinde bol miktarda su içilmesi ve her bağırsak hareketinden sonra da ek bir bardak sıvı alınması gerekir. Böylece vücudun susuz kalması yani dehidrasyon engellenirken toksinlerin atılması da mümkün olacaktır. İshal olanlar kaybettikleri vücut sıvılarını su içerek dengeleyebilirler. Ancak vücudun aynı zamanda kaybettiği mineralleri ve elektrolitleri de geri kazanmaya ihtiyacı vardır. Mineral ve elektrolit içeren sıvılar içilerek daha sağlıklı bir süreç geçirilebilir.


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!