ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME FİBROMİYALJİ HASTALARI NASIL BESLENMELİ: FİBROMİYALJİ HAKKINDA 11 BİLGİ VE BESLENME ÖNERİLERİ

FİBROMİYALJİ HASTALARI NASIL BESLENMELİ: FİBROMİYALJİ HAKKINDA 11 BİLGİ VE BESLENME ÖNERİLERİ

Fibromiyalji dünyada sık görülen ve yaşam kalitesini olumsuz şekilde etkileyen bir sendrom. Peki, fibromiyalji hastaları nasıl beslenmeli? Neler yemeli, neler yememeli? İşte fibromiyalji sendromu beslenme önerileri:
Fibromiyalji Hastaları Nasıl Beslenmeli: Fibromiyalji Hakkında 11 Bilgi ve Beslenme Önerileri

Henüz nedeni kesin olarak bilinmeyen bir sendrom fibromiyalji... Yaygın vücut ağrısı, genel yorgunluk, uyku düzeninde bozukluk, kemiklerde ağrı, anksiyete gibi etkilerle yaşam kalitesini olumsuz etkileyen bir sendrom. Fibromiyaljinin olası nedenleri arasında genetik, nörolojik, psikolojik faktörler sıralanıyor. Uzmanlar ilk kez 19. yüzyılda tarif edilen bu karmaşık hastalık fibromiyaljinin tedavisinin güç ve karmaşık olduğunu söylüyor. 


Peki, fibromiyalji hastaları nasıl beslenmeli? Neler yemeli, neler yememeli? Diyetisyen Gülçin Işık "Fibromiyalji hastalığında görülen ağrılar zorlayıcı olsa da bu yüzünden hayatınızı ertelemek zorunda değilsiniz. Doğru beslenerek bu hastalığın semptomlarını daha az yaşayabilir ve hatta ciddi derece azalmaları hissedebilirsiniz" diyor. İşte fibromiyalji sendromu beslenme önerileri:




Fibromiyalji ve Beslenmeye Dair 11 Bilgi

  • Fibromiyalji hastalarında sempatik ve parasempatik sistem dengede değildir. Sempatik yük (stres) daha fazladır.
  • Bu hastalarda bağırsak geçirgenliği daha fazladır.
  • Yemek boruları oldukça hassastır. Reflü şikayeti sık görülür.
  • SİBO (İnce bağırsakta aşırı bakteri üremesi) çok sık rastlanır.
  • Bu hastalarda detoksifikasyonu desteklemek gereklidir.
  • Histamin intoleransı daha fazladır.
  • Kronik yorgunluk ve migren riskleri daha fazla olur.
  • Bu hastalarda hücre içi magnezyum seviyeleri düşüktür. Takibinin yapılması gerekir.
  • Omega-3 içeriği yüksek beslenme modeli romatoid artrit, sabah tutukluğu, hareket kısıtlılığı, depresif ruh hali gibi yakınmalarda faydalı olacaktır.
  • Antioksidan içeriği yüksek besinler mutlaka tüketilmelidir. Özellikle renkli (kırmızı, mor vb.) sebze meyveler günlük tüketimde yer almalıdır.
  • Bazı durumlarda sirkadiyen ritmi düzenlemek amaçlı melatonin desteği gerekebilir. Çünkü uyku; enerji metabolizması, bağırsak hareketlerinin kontrolü, beslenme-iştah döngüsünde görevli bir hormondur. Burada önemli nokta mutlaka düşük doz ile başlanmasıdır. Fazla alındığı takdirde gündüz uyuklama, akşamdan kalma hissi oluşturabilir.


Fibromiyalji Hastaları Nasıl Beslenmeli?


Fibromiyalji hastalarında glutenden uzak beslenme modeli oluşturulmalıdır. Bağırsak geçirgenliğindeki sorun nedeniyle gluten içeren tahıllar, besinler bağırsaklardaki villus yapıların hasar görmesine sebep olarak bu geçirgenliği daha da artırır. Bu da bağışıklık sistemini uyararak inflamatuar silahları ateşler. Otoimmün reaksiyonlara neden olur ve alerjik yanıtları artırır. Glutensiz tarifler sayfamızdan yararlanabilirsiniz.



Fibromiyalji hastaları hayatlarından şeker ve benzeri türevleri (tatlandırıcılar) de çıkarmalıdırlar.



Yine süt ürünlerinde kontrollü tüketim, kişiye bağlı olarak laktoz veya inek sütü proteini kısıtlamasına başvurulabilir. Bunu eliminasyon sayesinde belirleyebilirsiniz. Burada kullanılan süt ürünlerinin yapan hayvanın otla veya yemle beslenmesi bile etkilidir. Yemle değil, otla beslenen hayvanın süt ürünlerini kullanmaya özen göstermelisiniz.



İşlenmiş gıdalardan uzak durmalısınız. Mısır şurubu, glikoz şurubu, MSG, trans yağlar, katkı maddeleri, koruyucular, semptomları artırmaktadırlar.



Baklagilleri pişirirken karbonat kullanmak, 12 saat suda bekletmek içerisindeki lektini azaltarak semptomları azaltmaya yardımcı olur.