ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME BEYAZ PİRİNÇ TERCİH EDİLMELİ Mİ? BEYAZ PİRİNCİN ÖZELLİKLERİ NEDİR?

BEYAZ PİRİNÇ TERCİH EDİLMELİ Mİ? BEYAZ PİRİNCİN ÖZELLİKLERİ NEDİR?

Beyaz pirinç nedir? Olası zararları ve faydaları nelerdir? Beyaz pirinç tercih edilmeli mi? Beyaz pirincin özellikleri nedir?
Beyaz Pirinç Tercih Edilmeli Mi? Beyaz Pirincin Özellikleri Nedir?

Birçok sağlık topluluğu beyaz pirinci sağlıksız bir seçenek olarak görmektedir. Oldukça işlenmiş ve gövdesi (sert koruyucu kaplama), kepek (dış katman) ve çekirdek (besin açısından zengin çekirdek) eksik. Bu arada, kahverengi pirincin sadece kabuğu çıkarılmıştır. Bu nedenle beyaz pirinç, kahverengi pirinçte bulunan birçok vitamin ve mineralden yoksundur. Bununla birlikte, beyaz pirincin kahverengi pirinçten daha iyi bir seçenek olduğu bazı durumlar vardır.


Pirincin Özellikleri


  1. Soyulmuş ve Besinlerden Arınmış

Beyaz ve kahverengi pirinç, en popüler pirinç türleridir ve benzer kökenlere sahiptir. Kahverengi pirinç, basitçe bütün pirinç tanesidir. Lif bakımından zengin kepek, besin dolu mikrop ve karbonhidrat bakımından zengin endosperm içerir. Öte yandan, beyaz pirinç kepek ve tohumdan arındırılır ve geriye sadece endosperm kalır. Daha sonra tadı iyileştirmek, raf ömrünü uzatmak ve pişirme özelliklerini geliştirmek için işlenir. Beyaz pirinç, ana besin kaynaklarını kaybettiği için boş karbonhidrat olarak kabul edilir. Bununla birlikte, birçok ülkede beyaz pirinç, tipik olarak, folik asit, niasin, tiamin ve daha fazlası gibi demir ve B vitaminleri dahil olmak üzere ek besinlerle zenginleştirilmiştir.

100 gram kahverengi pirinç, beyaz pirinçten daha az kalori ve karbonhidrat, iki kat daha fazla lif içerir. Genel olarak esmer pirinç, beyaz pirinçten daha yüksek miktarda vitamin ve mineral içerir. Bununla birlikte, zenginleştirilmiş beyaz pirinç, demir ve folat bakımından daha yüksektir. Dahası, kahverengi pirinç daha fazla antioksidan ve esansiyel amino asit içerir. Ayrıca hem beyaz hem de kahverengi pirincin doğal olarak glütensiz olduğunu ve bu da onları çölyak hastalığı veya çölyaksız glüten duyarlılığı olan kişiler için harika bir karbonhidrat seçeneği haline getirdiğini belirtmekte fayda var.


  1. Yüksek Glisemik İndeks İçerir

Glisemik indeks (GI), vücudunuzun karbonhidratları kan dolaşımınıza emilebilecek şekerlere ne kadar hızlı dönüştürdüğünün bir ölçüsüdür. 0-100 arasında GI puanlandığında;

-Düşük GI: 55 veya daha az

-Orta GI: 56 - 69

-Yüksek GI: 70 ila 100

Düşük GI'li yiyecekler, kan şekerlerinde yavaş ama kademeli bir artışa neden oldukları için tip 2 diyabetli kişiler için daha iyi görünmektedir. Daha yüksek GI gıdalar ani artışlara neden olabilir. Beyaz pirincin GI değeri 64, esmer pirincin GI değeri 55'tir. Sonuç olarak, beyaz pirinçteki karbonhidratlar, kahverengi pirinçteki karbonhidratlardan daha hızlı kan şekerine dönüşür. Bu, beyaz pirincin daha yüksek tip 2 diyabet riski ile ilişkilendirilmesinin bir nedeni olabilir.


  1. Kilo Kaybı Üzerindeki Etkiler Çelişkili

Beyaz pirinç, kepek ve tohumundan arındırıldığı için rafine tahıl olarak sınıflandırılır. Pek çok çalışma, rafine tahıllarda yüksek diyetleri obezite ve kilo alımı ile ilişkilendirmiş olsa da, araştırma beyaz pirinç söz konusu olduğunda tutarsızdır. Ayrıca, beyaz pirinç merkezli diyetlerin, özellikle günlük bir gıda olduğu ülkelerde kilo vermeyi teşvik ettiği gösterilmiştir. Kısacası, beyaz pirinç kilo vermek için ne zararlı ne de elverişli görünmektedir.


Beyaz Pirinç Yemeli mi?

Beyaz pirinç genellikle haksız yere eleştirilir ve bazı durumlarda kahverengi pirince daha iyi bir alternatif olarak hizmet edebilir. Örneğin, hamile kalan kadınlar, zenginleştirilmiş beyaz pirinçte bulunan ekstra folattan yararlanabilir. Ek olarak, düşük lifli diyet uygulayan kişiler ve mide bulantısı veya mide ekşimesi yaşayan yetişkinler, beyaz pirincin sindiriminin daha kolay olduğunu ve rahatsız edici semptomları tetiklemediğini görebilir. Bununla birlikte, kahverengi pirinç çoğu için hala daha iyi bir seçenektir. Daha geniş çeşitlilikte vitaminler, mineraller, esansiyel amino asitler ve bitki bazlı bileşikler içerir. Aynı zamanda daha düşük bir glisemik indekse sahiptir, bu da karbonhidratlarının daha yavaş kan şekerine dönüştürüldüğü anlamına gelir, bu da onu diyabet veya prediyabet hastaları için daha ideal hale getirir. Bu sebeple suçluluk duymadan rahatlıkla kontrollü bir şekilde beyaz pirinç tüketebilirsiniz.


Beyaz pirinç daha fazla işlenmiş olsa da, mutlaka kötü bir besin değildir. Çoğu zaman beyaz pirinç, besin değerini artırmak için folat gibi vitaminlerle zenginleştirilmiştir. Ek olarak, düşük lif içeriği sindirim sorunlarına yardımcı olabilir.


Şunlara da göz atın;

  1. Basmati pirinç nasıl pişirilir?
  2. Pirinç nasıl saklanır?
  3. Pirinç nedir?
  4. Pirinç çeşitleri




Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!