ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER AKDENİZ DİYETİ NEDİR, NASIL YAPILIR?

AKDENİZ DİYETİ NEDİR, NASIL YAPILIR?

Akdeniz diyeti nedir, nasıl yapılır? Akdeniz diyeti zayıflatır mı? Akdeniz diyetinin faydaları nelerdir? Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım’dan Akdeniz diyeti ve diyet menüsü örneği
Akdeniz Diyeti nedir, nasıl yapılır?

Akdeniz diyeti bir diyetten çok sağlıklı beslenmeye bir yaşam tarzı olarak yaklaşımdır. Akdeniz’e kıyısı olan 16 ülke insanın yeme ve içme biçimine dayanır. Sürdürülebilir beslenmeyi, sürekli olarak iyi sağlığı ve kronik hastalık riskini azaltmayı teşvik eder. Çok çeşitli besin alımı ve aktif bir yaşam tarzı sunar. Akdeniz Diyetindeki yemekler taze domates, zeytinyağ, sarımsak, aromatik bitki ve baharatları yaygın olarak içerir. Akdeniz Diyeti doğaldır, işlenmiş besinlere minimumda odaklanır, esnektir, beslenmede çeşitlilik sağlar, düşük maliyetlidir, zinde ve enerji bir yaşam tarzını benimser ve hastalık riskini en aza indirir.


Akdeniz Diyetinin Faydaları Nelerdir?

  • Uzun bir ömür
  • Astımı önlemede yardımcı
  • Bazı kanserlerle mücadele etme
  • Diyabete karşı koruma
  • Depresyondan uzak tutma
  • Kronik hastalıkları önleme
  •  Daha sağlıklı bebekler besleme
  • Parkinson hastalığını önleme
  • Alzheimer hastalığından korunma
  • Kilo verme ve kilo yönetim çabalarına yardımcı olma
  • Kalp hastalığı riskini ve yüksek tansiyonu düşürme


Akdeniz diyet piramidi çoğu insanın her gün yediği yiyecekleri içerir. Tüm yiyecekler porsiyon kontrolü ve denge gözetilerek sağlıklı Akdeniz yeme planına uygundur.


Akdeniz Diyeti Neleri İçerir?

  • Ayda 4 porsiyon kırmızı et
  • Haftada 3 porsiyon şekerli ürünler, 3 porsiyon yumurta, 3 porsiyon patates, 3-4 porsiyon zeytin/baklagiller/kabuklu yemişler, 4 porsiyon kümes hayvanları, 5-6 porsiyon balık
  • Günlük; Fiziksel aktivite, 2 porsiyon süt ürünleri, zeytinyağı ana yağ kaynağı (günde 4 yemek kaşığı ve daha fazlası), 3 porsiyon meyve, 6 porsiyon sebze, 8 porsiyon işlenmemiş kahvaltılık gevrekler ve ürünler (tam tahıl ekmek, tam tahıl makarna, esmer pirinç vb.).
  • Bol miktarda su, tuzu kısıtlaması ve yerine kekik, fesleğen vb. baharatlar kullanımı
  • Düşük ile orta miktarda ölçülü şarap içimi tercihen öğünlerle birlikte


Örnek Akdeniz Diyeti Menüsü

  • Sabah: 1 bardak yoğurt + ¾ bardak berrie grubu veya taze meyve + ¼ bardak ceviz + 1 dilim tam buğday ekmeği + ¼ bardak ezilmiş avokado veya 2 çay kaşığı şekersiz fıstık ezmesi + Çay/kahve
  • Öğle: 1 kase mercimek veya karışık sebze çorbası + 2 dilim ekmek + 2 yemek kaşığı humus + Salata (1/2 bardak domates + ½ bardak salatalık + fesleğen + 2 yemek kaşığı zeytinyağı, balzamik sirke) + 1 elma/şeftali/portakal
  • Ara: 1 dilim az yağlı peynir + 15 adet üzüm
  • Akşam: Izgara/fırın balık (90-120 g arası) (zeytinyağı, limon, dereotlu) + 1 su bardağı bulgur/esmer pirinç + 1-2 bardak bebek ıspanak/semizotu/roka vb. karışık yeşillik salatası (2 yemek kaşığı sirkeli zeytinyağ) + 1 kadeh kırmızı şarap (isteğe bağlı) veya 1 fincan yeşil çay 
  • Ara: 2 kare bitter çikolata

2. Örnek

  • Sabah: Kızarmış ekşi mayalı bir ekmek + Salata (domates, kırmızı soğan, zeytinyağ ve çeşitli otlar) veya Kızarmış ekşi mayalı bir ekmek + avokado dilimi, poşe yumurta (zeytinyağı ve karabiber gezdirilmiş) + Bitki çayı/kahve 
  • Ara: 1 porsiyon taze meyve + 1 avuç dolusu çiğ badem 
  • Öğle: 1 kase dolusu baklagilli veya sebzeli bir çorba veya 1 kase dolusu karışık baklagilli ve ton/somonlu salata + 1 ufak salkım üzüm
  • Ara: 1 ufak kase doğal yoğurt + üzerine birkaç adet kırılmış ceviz ve hafif bal gezdirin
  • Akşam: Fırında patatesli balık (zeytinyağı, rende domates, sarımsak ve taze otlarla tatlandırılmış) + yeşil yapraklı sebzelerden karışık bir salata (zeytinyağ, limon suyu) + 1 kadeh şarap (isteğe bağlı)


Şunlara da göz atın;


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!