ANASAYFA SAĞLIK VE GÜZELLİK RAMAZANDA SIVI TÜKETİMİNE DİKKAT!

RAMAZANDA SIVI TÜKETİMİNE DİKKAT!

Bu ramazanı sağlıklı ve doğru beslenerek geçirmek için ünlü beslenme ve diyet uzmanı Taylan Kümeli'ye merak ettiğimiz soruları yönelttik.

Oruç tutarken beslenme düzenimiz tamamen değişiyor. Bu durum vücudumuzu nasıl etkiliyor?


Uzun süre (özellikle de bu yıl yaz dönemine girdiği için oldukça uzun) açlık, gün boyu halsizlik, yorgunluk, baş ağrısı, baş dönmesi, unutkanlık, dalgınlık, dikkatsizlik, uykuya meyil, sinirlilik, hazımsızlık, şişlik, ekşime gibi sorunlara neden olur, iş verimi düşer. Özellikle iftar saati yaklaştıkça artan bu belirtiler; sinirlilik, ani öfke patlamaları, konsantrasyon bozukluğu, baş ağrısı, mide bulantısı ve halsizlik şeklinde devam edebilir. Öte yandan iftarda aşırı yüklenme durumunda orucu açtıktan sonra baş ağrıları, uyku hali oluşabilir.

  • Ramazanda sağlık açısından ne tür yiyecekler yenmeli, nelerden uzak durulmalıdır?
    Özellikle kızartmalardan, mayalı besinlerden (hamur işlerinden), aşırı şeker ve yağ içeren besinlerden, şerbetli tatlılardan, çok tuzlu veya baharatlı yemeklerden, sucuk, sosis, pastırma gibi şarküteri ürünlerinden, bal-kaymak ve gazlı içeceklerden uzak durulmalıdır. Posa miktarı fazla olan besinler (kepekli ekmek, çok tahıllı ekmek, çavdar ekmeği, kepekli makarna, kepekli pirinç, sebze, meyve, kuru baklagiller, ceviz, fındık, badem, yağlı tohumlar gibi) tokluk hissi sağladığı için tercih edilmelidir. Özellikle sebze ve meyveler ihmal edilmemeli, su tüketimi sahur iftar arası kalan sürede takviye edilmelidir.

  • Mide hastalığı olanlar nelere dikkat etmeli? Özellikle gastrit, reşü ve ülseri olanlar oruçtan nasıl etkilenir?
    Kesinlikle sahura kalkmalılar, iftarı ılık bir çorba ile yapmalı, akabinde yavaş yavaş akşam yemeklerine geçilmeliler. Kronik rahatsızlığı olan ve sürekli ilaç kullananlar, doktorlarındanizin alarak oruç tutmalıdırlar.

  • Kimler oruç tutmamalı?
    Kronik rahatsızlığı olan ve buna bağlı düzenli ilaç kullanması gereken bireylerin bu düzeni bozarak oruç tutmaları, sağlığı olumsuz etkileyebilir. Bunun dışında hamileler, emzirenler, gelişme çağındaki çocuklar, özellikle kalp ve böbrek hastaları, mide ülseri, safra kesesi iltihabı veya taşı olanlar, karaciğer yetmezliği olanlar ve ağır enfeksiyon geçirenlerin oruç tutması sağlığı olumsuz etkileyebilir.

  • Ramazanda kilo verildiği doğru mudur? Özellikle diyet yapan kadınlara ne tavsiye edersiniz? Kilo almamak için neler yapmak gerekir?
    Bir anda öğün sıklığının azalmasına bağlı olarak kilo alabilirsiniz. Ramazanda hareketsizliğe bağlı yağlanma artabilir, aman dikkat! Uzun süren açlık dönemlerinin, yavaşlayan metabolizmanın vücuda verdiği olumsuzlukları en aza indirmek için bu dönemde beslenmede birtakım değişiklikler yapılmalıdır. Oruç tutma kavramının beslenme açısından en hassas yönü; vücudun uzun süre besinsiz kalması nedeniyle, metabolizma ile ilgili değişikliklere yol açabilecek olmasıdır. Sahur ve iftarda sıvı alımı çok önemlidir. Sıvı tüketimini artırmak için iftarda ilk yemek olarak çorba tercih edilebilir. Bir anda fazla miktarda yemek yemenin vücuda yükleyeceği yükü azaltmak için iftar tek öğün yerine iki öğüne bölünerek tüketilmelidir. Gün boyu açlıktan sonra iftarda hızlı ve fazla yemek tüketilmemeli, yavaş yavaş ve küçük porsiyonlar halinde yenmelidir.

  • Sahurda yemek yemenin sakıncaları var mı? Sahurda ne yenmeli, neler özellikle yenmemeli?
    Sahurda peynir, yumurta, yoğurt gibi hafif, kaliteli proteinlerden oluşan sindirimi kolay besinler tüketilmelidir. Sahur yemeklerinde seçilen besinler yüksek enerji içeren ve kolay hazmedilecek besinler olmalıdır.

  • Oruç tutarken spor yapmanın ne gibi avantajları ya da dezavantajları olabilir?
    İftarı hafif açıp iki saat sonra hafif yürüyüşler yapılmalıdır. Gün içinde aç karnına susuzluğu artıracak ağır hareketlerden uzak durmak gerekir


Şunlara da göz atın:


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!