ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME GLUTEN İÇEREN GIDALAR

GLUTEN İÇEREN GIDALAR

Gluten bir buğday proteinidir. Çoğu insanın hassasiyeti vardır. Peki bu gluten içeren gıdalar nelerdir? Hazırsanız genellikle yüksek oranda gluten içeren gıdaları sıraladık, yazının detayları aşağıda...
Gluten İçeren Gıdalar

Gluten, buğday proteinidir. İnsanların çoğu kişisel tercih olarak ya da tıbbi durumlar nedeniyle beslenme düzenlerinde glütenden kaçınır. 

Çölyak hastalığı, buğday alerjisi ve çölyaksız glüten duyarlılığı (NCGS), glütene karşı insan vücudu bir ters reaksiyon içerir. Bu hastalıkları glütensiz bir diyet ile tedavi edebilirsiniz. Glüten duyarlılığına glüten intoleransı denir.

Hem çölyak hastalığı hem de NCGS bağırsak hasarına yol açabilir ve ishal, gaz ve şişkinlik gibi semptomlara neden olabilirken, çölyak anemi, bodur büyüme ve nörolojik etkiler gibi diğer ciddi sağlık etkileriyle bağlantılı otoimmün bir durumdur.


Buğday alerjisi, semptomları yaşamı tehdit edebilen buğday proteinlerine karşı alerjik bir reaksiyonu ifade eder. Bu durum, mutlaka glütensiz bir diyet değil, buğdaysız bir diyetle tedavi edilir. İntolerans ile alerji arasında ciddi fark vardır. Alerji yaşıyorsanız eğer ciddi diyetler ile yaşamınızı sürdürmeniz gerekir. Buğday alerjisi olan kişilerin buğdaydan kaçınması gerekse de, çoğu arpa ve çavdar gibi glüten içerenler de dahil olmak üzere diğer tahılları yiyebilir. İşte eğer glüten intoleransınız varsa kaçmanız gereken yiyecekler;


Glüten İçeren Tahıllar


Glüten içeren tahıllara örnek vermek gerekirse aşağıdaki gıdalar glüten içerir;  

  • Buğday
  • Arpa
  • Çavdar
  • Tane Buğday
  • İrmik
  • Kuskus

Yulafın doğal olarak glütensiz olduğunu ancak işleme sırasında glüten ile kontamine olabileceğini unutmayın.


Çoğu Ekmek, Kraker ve Dürüm


Çoğu ekmek, kraker ve dürüm glüten içerir. Kesin olarak bilmenin tek yolu, içerik listesini okumak ve hangi tahılların kullanıldığını kontrol etmektir. Gluten intoleransınız varsa, aşağıdakilerden kaçının:

  • Beyaz Ekmek
  • Tam Buğday Ekmeği
  • Patatesli Ekmek
  • Çavdar Ekmeği
  • Ekşi Mayalı Ekmek
  • Buğday Krakerleri
  • Tam Buğday Dürümleri
  • Un Ekmeği
  • Gözleme
  • Simit


Bazı Sos ve Baharatlar


Bazı baharat ve sos çeşitleri glüten kaynakları olarak görülmese de glüten içerir. Örnek olarak şunları gösterebiliriz;

  • Soya Sosu
  • Barbekü Sosu
  • Salata Sosları
  • Marinasyonlar
  • Kremalı Soslar
  • Baharat Karışımları
  • Sos Karışımları
  • Malt Sirke
  • Ketçap

Alternatif olarak, glütensiz malzemelerden kendi çeşnilerinizi yapabilir veya glütensiz sertifikalı olanları satın alabilirsiniz. Damak tadınız göre karışımlarınızla kendi lezzetlerinizi oluşturabilirsiniz.


Çoğu Fırın Ürünü


Unlu mamuller tipik olarak buğday unu veya diğer glüten içeren tahıllardan yapılır. Bu nedenle, glüten intoleransı olan kişiler bu gıdalardan büyük ölçüde kaçınmalıdır:

  • Kekler
  • Kurabiye
  • Hamur İşleri
  • Donut
  • Gözleme ve Waffle


Buğday Temelli Makarnalar


Makarnalar birçok kültürde temel ve sevilen bir besindir. Yan ürün ya da ana yemek olarak tüketebilir. Glütensiz alternatifler mevcut olmasına rağmen, çoğu geleneksel makarna, gluten içeren tahıllardan yapılır:

  • Erişte
  • Spagetti
  • Gnocchi
  • Dumpling


Atıştırmalıklar


Aperatif yiyecekler yaygın bir glüten kaynağıdır. Glüten içeren atıştırmalıklar şunları içerir:

  • Tuzlu Kraker
  • Diyet Bisküvi
  • Tahıl Çubukları
  • Cips
  • Enerji Barları
  • Kurabiye
  • Atıştırmalık Karışımlar
  • Şeker Çubukları


Bazı İçecekler