ANASAYFA LEZZET'TEN HABERLER ÖDEM NEDİR? NASIL TEDAVİ EDİLİR? HIZLI ÖDEM ATMANIN YOLLARI

ÖDEM NEDİR? NASIL TEDAVİ EDİLİR? HIZLI ÖDEM ATMANIN YOLLARI

Ödem nedir, nasıl tedavi edilir? Vücuttan ödem nasıl atılır? Hızlı ödem atmak için ne yapmak gerekir? Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım'dan ödem söktürücü çözümler..
Ödem nedir? Nasıl tedavi edilir?

Vücut ağırlığının %55-60'ı sudan oluşur. Vücuttaki su bir bölgeden diğer bölgeye akar. Hüclerin hem içinde, hem de dışında bulunan su dokuların nemli kalmasını sağlar. Bu sıvı, vücudun dolaşım sisteminde ya da dokular arasındaki boşluklarda biriktiğinde yüz, karın, el ve ayak gibi bölgelerde şişmeye neden olabilir. Ayrıca kas ağrılarına ve yüksek kan basıncına da neden olur. Peki, ödem nasıl tedavi edilir? Vücuttaki ödem nasıl atılır? Ödemi atmak için reçete edilen diüretikler ve yaşam tarzındaki değişiklikler tedavi olarak sayılabilir. Bununla birlikte evde kolayca hazırlanan bitki çayları da ödem atılmasını sağlar. 


Ödem Neden Olur?

  • Yüksek şeker ve sodyum tüketimi
  • Bazı hastalıklar (kalp hastalığı, akciğer hastalığı, artirit)
  • Uzun süre ayakta durmak/oturmak
  • Hormonal değişiklikler
  • Çok tuzlu yiyecekler
  • Hamilelik
  • Bazı ilaçlar (bazı diyabet ilaçları, steroidler, yüksek tansiyon ilaçları, östrojenler)


Ödem Söktürücü Tavsiyeler

  • Tuz tüketimini azaltın: Yiyeceklerin içerisine çok fazla tuz eklemeyin. Özellikle yemek esnasında sofrada tuz bulundurmayın. Tuz yerine karabiber, kimyon, köri gibi baharatlar kullanın.
  • Dengeli ve düzenli beslenin: Yemek saatleriniz önceden belirlenmiş olsun ve bu saatlerin dışına çıkmamaya özen gösterin. Maydanoz, yeşil fasulye, kuşkonmaz, kabak, ananas, üzüm, ahududu, yaban mersini ve kiraz ödem atımı kolaylaştıran besinlerdir.
  • Hazır gıdalardan uzak durun: Marketlerde satılan konserve, kutulu ve dondurulmuş gıdalar yerine, ev yapımı besinleri tercih edin.
  • Su için: Gün içerisinde 6-8 bardak su içmek vücudu temizlenmenin en etkili yoludur.
  • Et tüketimini sınırlandırın: Kırmızı et, soğuk et ve kurutulmuş etlerin içerisindeki tuz miktarı oldukça fazladır. Bu nedenle et tüketimini azaltın. Ayrıca et yemeklerini kızartmak yerine haşlama, fırınlama ve ızgara usulüyle pişirebilirsiniz.
  • Alkol, kafein tüketmeyin: Kafein, alkol ve tütün tüketimi sağlığı olumsuz yönde etkiler. Bu nedenle tüketmeyin. Ayrıca bu ürünleri tükettiğinizde vücudun daha fazla suya ihtiyaç duyacağını da unutmayın.
  • Çok oturmayın/ayaklarınızı yüksekte tutun: Ödem oluşumunu sağlayan en önemli nedenlerden biri çok fazla oturmaktır. Mümkünde saat başı kalkın ve en az 5 dakika yürüyün. Oturmaktan kaçınamıyorsanız, otururken ayaklarınızı mutlaka yüksek bir tabureye koyun.
  • Ellerinizi kaldırın: Eğer ödem oluşumu el ve kollardaysa, yarım saatte bir ellerinizi yukarı kaldırın ve bu şekilde 60 saniye bekleyin.
  • Destek çorapları kullanın: Özellikle uzun süre oturuyorsanız, mutlaka destek çorabı kullanın. Eczane ve tıbbi cihaz satan yerlerde olan destek çorapları, bacakları sıkı bir şekilde tutarak ödem oluşumunu önler.
  • Masaj yaptırın: Eğer imkanınız varsa bitki yağları ile bacak ve kollarınıza masaj yapın. Yapamayacak durumdaysanız, bir yakınınızdan kol ve bacaklarınızı ovalamasını isteyebilirsiniz.
  • Bitki çayları için: Evdeki malzemelerle hazırlayabileceğiniz bitki çayları, ödem söktürücü olarak da bilinir. Gün içinde 2 adet bitki çayı içebilirsiniz.


Ödem Söktüren Bitki Çaylarının Faydaları

  • Mide hacmini doldurarak fazla yemek yemenizi önler.
  • Metabolizmayı hızlandırarak kilo vermeyi kolaylaştırır.
  • Vücuttaki fazla ödemin atılmasını sağlar.
  • Günde en fazla 3 fincan içilmesi önerilir. Kalp hastalığı, gastrit, reflü, hamile ve emziren annelerin içmemesi tavsiye edilir.


Ödem Atıcı Bitki Çayı Tarifleri

  • Nane ve limonlu maydanoz çayı: 2 bardak suyun içerisine bir avuç nane yaprağı ve yarım bardak maydanoz ekleyip kaynatın. Kaynayan çayı 5 dakika dinlendirin. Ardından süzün ve üzerine dilimleri ekleyin.
  • Karahindiba-turna yemişi çayı: Bir sürahinin içerisine yarım bardak turna yemişi suyu, 4 poşet karahindiba, 4 bardak su ve 3 adet limon suyu ekleyin. Tüm malzemeleri karıştırın ve için.
  • Limonlu mate çayı: Bir fincanın içerisine 2 çay kaşığı mate çay yaprağı ve yarım limon suyu ekleyin. Üzerine kaynar su ekleyin. 5 dakika demlemeye bıraktıktan sonra süzün ve için.
  • Böğürtlenli yeşil çay: Bir fincana 1 çay kaşığı yeşil çay yaprağı (kuru) ve 1 çay kaşığı kuru böğürtlen yaprağı ekleyin. Üzerine kaynar su ekleyin. 5 dakika demledikten sonra süzerek için.
  • Enginar yapraklı çemen otu çayı: Bir fincana bir çay kaşığı kuru enginar yaprağı, yarım kaşık çemen tohumu ve bir tutam karabiber ekleyin. Üzerine kaynar suyu ekleyerek 5 dakika demlemeye bırakın. Süzdükten sonra içebilirsiniz.
  • Ananaslı çay: Bir litre suyun içerisine 1 yemek kaşığı zencefil, 1 adet portakal kabuğu ve yarım ananas kabuğu ekleyin ve yaklaşık 3 dakika kaynatın. Ardından 5 dakika kenarda dinlendirin ve süzdükten sonra için.


Hamilelikte Ödem Atmanın Yolları

  • Gün boyunca bol bol sıvı tüketin. Kafeinli, karbonatlı içecekler (kola, gazoz, tonik vb.), alkollü içecekler ve şeker oranı yüksek olanlardan kaçının.
  • Terle kaybolan elektrolitleri yerine koymak için suyun yanı sıra şekersiz limonata, hindistan cevizi suyu, ayran, buzlu çay, meyve kokteylleri vb. tercih edebilirsiniz.
  • Tüm yorucu aktiviteleri sınırlayın. Yürüyün, yüzün, su aerobikleri yapın. Yürümek ya da egzersiz yapmak için sabah veya akşam saatlerini tercih edin.
  • Çeşitli renklerdeki sebzelerden 3-4 porsiyon almaya çalışın. Turp, marul, salatalık, ıspanak, semizotu, roka, nane gibi yeşillikler özellikle yaz ayları için serinletici ve ödem atıcıdır.
  • 3 porsiyon meyve tüketin. Ağırlıklı olarak şeker içeriği düşük olan elma, nektarin, erik, armut, kiraz ve berrie grubu meyveler alınabilir.
  • Hafif, besleyici ve yağsız öğünler yiyin. Karbonhidrat alımını azaltıp, protein alımını arttırın. Sıcak, baharatlı, kızarmış ve aşırı tuzlu yiyecekleri tüketmeyin.
  • Çok fazla kırmızı et yemeyin. Sebzeli sandviçler, soğuk çorbalar, az yağlı süt ürünleri, meyve salataları, ızgara balık, salata vb. tercih edin.


Şunlara da göz atın:


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!