ANASAYFA LEZZETLİ HABERLER SAĞLIKLI BESLENME SÜREKLİ YORGUNUM NEDEN? YORGUNLUĞUN 16 OLASI SEBEBİ VE SİZİN YAPABİLECEKLERİNİZ

SÜREKLİ YORGUNUM NEDEN? YORGUNLUĞUN 16 OLASI SEBEBİ VE SİZİN YAPABİLECEKLERİNİZ

Neden sürekli yorgunum diye mi soruyorsunuz? Kendinizi sürekli olarak yorgun hissediyorsanız nedeni aşağıdaki maddelerden biri olabilir… Günümüzde çoğu yetişkin günlük hayatında kendini yorgun hissetmekten şikâyet ediyor. Yorgunluğun kaynağı bazen ciddi hastalıkların belirtisi olabileceği gibi bazen de sadece dikkat etmeniz gereken basit sebepleri olabiliyor. Her zaman yorgun hissetmenin nedenlerini ve basit çözümlerini sizler için derledik. İşte yorgunluğun 16 olası sebebi:
 Sürekli Yorgunum Neden? Yorgunluğun 17 Olası Sebebi

Sürekli yorgun hissetmek depresyon, yetersiz uyku, fazla kilo, dengesiz beslenme gibi nedenlerden kaynaklanabilir. Günlük hayatınızda çok düşük bir enerjiye sahipseniz, günün her saati nedenini bilmediğiniz bir şekilde kendinizi yorgun hissediyorsanız aşağıdaki maddeleri okumadan geçmeyin. İşte sağlık sitesi Healthline’a göre kendinizi yorgun hissetmenizin olası sebepleri ve sizin yapabilecekleriniz:


Çok Fazla Rafine Karbonhidrat Tüketmek

Karbonhidratlar iyi bir enerji kaynağı olsa da gün içerisinde çok fazla karbonhidrat tüketmek yorgun hissetmenize neden olabilir. Çünkü şeker ve işlenmiş karbonhidratlar tüketildiğinde kan şekerinizi hızlı bir şekilde yükseltirler. Bu yüzden pankreasınıza şekeri kanınızdan ve hücrelerinize almak için büyük miktarda insülin üretmesi için sinyal verir. Kan şekeri seviyenizdeki bu dengesizlik kendinizi yorgun hissetmenize sebep olabilir. Bunu değiştirmek için şeker ve rafine karbonhidratlar yerine sebze ve baklagiller gibi lif açısından zengin besinler tüketebilirsiniz.


Hareketsizlik

Hareketsiz bir yaşam tarzınız varsa bu da kendinizi yorgun hissetmenize neden olur. Araştırmalar egzersiz yapan kişilerin daha az yorgun olduğunu gösteriyor. Fiziksel aktivitelerinizi artırmak hem sağlığınız için hem de yorgunluğun azalması için çok önemli bir adım. Günlük alışkanlıklarınızı değiştirmek için sürekli oturmayın, asansör yerine merdiven kullanın, yürüyüş yapın.


Yetersiz uyku

Yetersiz ve düzensiz uyku yorgunluğun başlıca nedenleri arasında yer alıyor. Amerikan Uyku Tıbbı Akademisi ve Uyku Araştırmaları Derneği'ne göre, yetişkinlerin optimal sağlık için gece başına ortalama yedi saat uykuya ihtiyacı vardır. Kendinizi daha dinamik hissetmek için yalnızca yeterli saatler uyumanız yetmiyor. Aynı zamanda uyku düzeninizi ayarlamalısınız. Uyku kalitenizi artırmak için yatış saatinizi her gün aynı saatlere denk getirin ve gün içerisinde düzenli olarak hareket edin.


Yanlış Zamanda Uyumak

Yetersiz uykunun yanı sıra yanlış zamanda uyumak da enerjinizi azaltabilir. Gece yerine gündüz uyumak, 24 saatlik bir döngü sırasında aydınlık ve karanlığa tepki olarak meydana gelen biyolojik değişiklikler olan vücudunuzun sirkadiyen ritmini bozar. Bu yüzden mümkün olduğunca geceleri uyumanız sizi yorgun hissetmekten kurtaracaktır.


Gıda Hassasiyetleri

Gıda hassasiyeti olan kişiler genellikle sindirim sorunları ve baş ağrısı gibi şikâyetlerde bulunurlar. Fakat gıda hassasiyeti yorgunluğa da sebep olur. Yaygın gıda intoleransları arasında glüten, süt ürünleri, yumurta, soya ve mısır bulunur. Eğer günlük hayatınızda sürekli olarak tükettiğiniz bir besinin sizi kötü hissettirdiğini düşünüyorsanız mutlaka doktorunuza başvurun.


Yetersiz Kalori Almak

Vücudunuz kilonuza, boyunuza, yaşınıza ve diğer faktörlere bağlı olarak belirli bir kalori aralığında çalışabilir. Bu yüzden yetersiz kalori almak kendinizi gün içerisinde yorgun hissetmenize neden olabilir. Enerji seviyenizi yükseltmek istiyorsanız kalori hesaplayıcı kullanarak yediklerinizi hesaplayabilirsiniz. Bu gün içerisindeki yorgunluğunuzu azaltmaya yardımcı olacaktır.


Yeterince Protein Almamak

Protein tüketmek metabolizmanızın hızınızı karbonhidrat veya yağdan daha fazla artırır.  Protein tüketmek kilo vermeye yardımcı olduğu gibi aynı zamanda yorgunluğun önlenmesine de yardımcı oluyor. Araştırmalar protein tüketen kişilerin daha az yorgun olduğunu gösteriyor. Gün içerisinde daha fazla protein tüketirseniz yorgunluğunuzun azalmasını sağlayabilirsiniz. (En fazla protein içeren besinlere göz atın.)


Yetersiz Sıvı Tüketimi

Her gün vücudunuzda meydana gelen birçok biyokimyasal reaksiyon, değiştirilmesi gereken su kaybına neden olur.  İdrarınız, dışkınız, teriniz ve nefesinizle kaybettiğiniz suyu yerine koyacak kadar sıvı içmediğinizde vücudunuz yorgun düşer. Kendinizi daha dinamik hissetmek için gün içerisinde bol bol su tüketmelisiniz.


İçecekler

Enerji içecekleri hızlı bir şekilde dinamik olmanızı sağlar. Ancak etkisi geçtiğinde kendinizi daha yorgun hissedebilirsiniz.  Bununla birlikte öğleden sonra kafeinli içeceklerin içilmesi uykuyu etkileyebilir ve ertesi gün kendinizi yorgun hissetmenize neden olabilir. Bunu önlemek için öğleden sonra yerine  günün erken saatlerinde  kafeinli içecekleri tercih edebilirsiniz.


Stres

Kronik stres, enerji seviyeleriniz ve yaşam kaliteniz üzerinde derin bir etkiye sahiptir.  Stresli durumlardan kaçınamayabilirsiniz, ancak stresinizi yönetmek için yoga ve meditasyon yapabilirisiniz. Böylece gün içerisinde kendinizi daha enerjik hissedebilirsiniz.


Diyet

Öğünler arasındaki uzun aralar kan şekerinizin düşmesine neden olarak enerjinizi düşmesine sebep olur. Bu durum diyet yaparken sık yaşanan bir durumdur. Sağlıklı bir diyet yapmayan kişiler kendilerini yorgun hissederler.  Özellikle halsiz hissetmeye başladığınızda, öğünler arasında sağlıklı enerji artırıcı atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz. Sağlıklı atıştırmalık seçenekleri arasında muz, fıstık ezmesi, tam tahıllı krakerler, protein çubukları, kuru meyve ve kuruyemişler bulunuyor.


Vitamin Eksikliği

Sürekli yorgun olmak da vitamin eksikliğinin bir işareti olabilir. Bu durum düşük seviyelerde D vitamini, B-12 vitamini, demir, magnezyum veya potasyum eksikliğinden kaynaklanabilir.  Rutin bir kan testi, bir eksikliğin belirlenmesine yardımcı olacaktır.


Fazla Kilolu Olmak

Fazla kilolar kendimizi yorgun hissetmenize sebep olabilir. Ne kadar fazla ağırlık taşırsanız, merdiven çıkmak veya temizlik yapmak gibi günlük görevleri tamamlamak için vücudunuz o kadar çok yoruluyor demektir. Bu yüzden sağlıklı bir şekilde kilo vermek için mutlaka bir uzmana başvurun. Hayatınızda spor yapmayı ve sağlıklı beslenmeyi alışkanlık haline getirin.


Kronik Yorgunluk Sendromu

Kronik yorgunluk sendromunuz varsa kendinizi sürekli yorgun hissedebilirsiniz. Bu durum uyku ile düzelmeyen aşırı yorgunluğa neden olur. Nedeni bilinmiyor. Kronik yorgunluğu doğrulayacak bir test yok. Doktorunuz teşhis koymadan önce diğer sağlık sorunlarınızı devre dışı bırakmalıdır.  Orta düzeyde egzersiz yapmak daha iyi hissetmenize ve enerjinizi artırmanıza yardımcı olacaktır


Fibromiyalji

Fibromiyalji, yaygın kas ağrısına ve hassasiyete neden olur. Bu durum kasları ve yumuşak dokuyu etkiler, ancak yorgunluğa da neden olabilir. Bazı insanlar ağrı nedeniyle geceleri uyku sorunu da yaşarlar. Bu, gündüzleri uykusuz ve yorgun hissetmenize neden olabilir. Bu sorun için mutlaka doktorunuza başvurmanız gerekmektedir.


İlaçlar

Yorgun hissettiğiniz dönemde yeni bir ilaca başladıysanız mutlaka ilacınızın yan etkilerini kontrol edin. Bazen ilaçlar sürekli yorgun hissetmenize neden olabilir. İlaçlar yüzünden kendinizi yorgun hissediyorsanız mutlaka doktorunuza başvurun. Doktorunuz yaşadığınız soruna göre ilacınızı değiştirebilir ya da dozunu ayarlayabilir.


Kaynakça:

https://www.healthline.com/health/daytime-sleepiness/reasons-youre-tired

https://www.healthline.com/nutrition/10-reasons-you-are-tired


Yeniliklerden haberdar olun!

Lezzet’ten sürekli haberdar olmak istiyorsanız e-posta adresinizi girerek kaydolun!